21 d’ag. 2014

música africana

l'instrument mbira

El proper 7 de setembre comencem els tallers de audicions musicals del proper curs, i comencem amb un tast de música africana popular.


Transcrivim una breu introducció al tema i una selecció de músiques. 

“L'immens desert del Sàhara divideix Àfrica en dues regions musicals diferenciades. La música del nord comparteix molts trets amb la de l'Orient Mitjà. La música subsahariana és coneguda per tot el món pels seus ritmes sofisticats. Els conjunts de tambors, xilòfons i altres instruments toquen seguint diversos models rítmics i mètriques diferents que creen estructures complexes anomenades polirítmiques.  Fins i tot instruments musicals diferents als de percussió, com la Mbira o les banyes es toquen de manera percussiva, per exemple,  tirant d'una corda o accentuant fortament la veu. És comú, en molts pobles, el que en la música interpretada en grup, hi hagi una veu que actua com a líder, i la resta de veus li van contestant alternativament. A més d'acompanyar les danses, la feina, les cerimònies i les processons reals, s'usa també per a la comunicació, imitant al llenguatge parlat.
Les funcions socials que tradicionalment, ha complert la música a l'Àfrica, ha condicionat la seva submissió als imperatius dels dirigents, especialment pel que fa a la seva vinculació amb la religió es refereix.  
En les societats islamitzades, sovint, es considera que la música desvia a la gent del seu fi principal, el culte a Déu. En aquestes societats, la música és consentida durant períodes festius però reprimida en la seva utilització social més transcendent. 
En les societats que mantenen la seva religió tradicional, la música, habitualment, va lligada de manera indissociable amb els actes socials de dimensió religiosa. o com a instrument de comunicació amb el sobrenatural, utilitzant-la en la curació de les persones, en els dominis diaris de caça, la pesca o les activitats agrícoles.  
A les regions cristianitzades, no s'ha reprimit la música, però moltes vegades, s'ha intentat que sigui utilitzada únicament com a participant de les cerimònies religioses. Des dels anys setanta del segle passat, la música religiosa no ha tingut inconvenient a incorporar els ritmes populars als textos litúrgics.
La varietat de músiques és enorme i, moltes vegades, sense connexions aparents entre elles. És impossible confondre la música vocal de l'Àfrica Oriental amb la dels països occidentals. En l'occident central africà (Senegal, Níger, etc) destaquen dues característiques que no es donen en altres latituds: l'existència de músics professionals, els griots, barreja de músics i historiadors oficials de les classes aristocràtiques; i la utilització dels tambors com a mitjà de comunicació. A l'Àfrica Oriental, destaca la utilització d'una multitud d'arpes i lires que s'estenen des de la Vall de Nil fins a la Vall del Rif, i que alguns les consideren històricament, com hereves de les cultures de l'Egipte dels faraons.
A l'Àfrica central, on, tradicionalment, els tambors han estat l'ànima de la creació musical, aquests, a partir de la música congolesa contemporània, han anat sent relegats a un segon lloc. Un altre tret distintiu és la gran varietat de textures vocals i instrumentals polifòniques com són les creacions de la música dorze i les més conegudes dels pobles pigmeus. Encara que la música polifònica està molt estesa per tot el continent, hi ha regions, com el Sahel, on és desconeguda.

balafon


Dels instruments africans, a més de les innombrables varietats de tambors, cal assenyalar les moltes varietats de xilòfons i destacar, potser com l'únic instrument d'origen netament africà,  l'mbira , inexistent en altres continents. Els occidentals han adoptat el terme de balafon, per designar la varietat de xilòfons. Es diu que el terme balafon ve de la paraula Mandingo "bales" “que volen parlar”.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada