“La casa és el
fonament de la vida pirinenca. Unitat bàsica de pobles i valls, és la base
econòmica de les famílies. Perquè la casa no és només allò físic, sinó el
conjunt, el que simbolitza. Durant segles, les famílies que han viscut, han
anat canviant el cognom, mentre la casa continuava d'arrel antiga unida al seu
propi nom. Un nom que ha passat inevitablement als seus propis habitants. La
casa és una institució. Com a tal ha necessitat tot un funcionament gestionat i
on els papers estiguessin ben establerts. Des de l'hereu o hereu o la "pubilla" -el
sistema tradicional pirinenc, d'un i altre costat, de nord a sud i d'est a
oest, ha procurat cuidar sempre la figura de la dona en cas de ser la major- ,
amos de la casa, fins als "tiones" o "cabalés", germans o
altres familiars polítics, la casa ha estat i és el cor de la muntanya
pirinenca. D'una a una altra casa, les relacions amb els veïns, el poble, han
creat llaços de solidaritat i tradicions culturals i lingüístiques. D'alguna
manera, la casa simbolitza la frontera que no ha estat sempre la que és al
Pirineu, és a dir, no és - excepte en períodes de guerra-, perquè el contacte
sempre ha existit, permutant cultura i coneixements, i sobretot molta pau per
sobreviure.”
fragment de l’exposició:
“La dona, referent social i cultural al Pirineu”
any 2005
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada