Salvador Dalí va pronunciar la
conferencia “Posició moral del surrealisme” l’any 1930 a l‘Ateneu de Barcelona; posteriorment publicada a la revista Hèlix, numero 10, de Vilafranca del Penedès.
“Abans de tot, crec indispensable
de denunciar el caràcter eminentment envilidor que suposa l'acte de donar una
conferència, i encara més, l'acte d'escoltar-la. Es doncs amb les màximes
excuses que reincideixo en un acte semblant, que pot considerar-se sens dubte
com el més allunyat de l'acte surrealista el més pur, que com explica Breton
des del segon manifest, consistiria a, revòlvers als punys, baixar al carrer i
tirar a l'atzar, tant com es pugui, sobre la multitud.
No obstant, en un cert pla de
relativitat, l'innoble acte de la conferència, pot ésser utilitzat encara amb
mires altament desmoralitzadores i confusionistes. Confusionistes car,
paral·lelament als procediments (que cal considerar com a bons sempre que
serveixin a roinar definitivament les idees de família, pàtria, religió) ens
interessa igualment tot el que pugui contribuir també a la ruïna i descrèdit
del món sensible i intel·lectual, que en el procés entaulat a la realitat pot
condensar-se en la voluntat rabiosament paranoica de sistematitzar la confusió,
aquesta confusió tabú del pensament occidental que ha acabat essent cretinament
reduïda al no-res de l'especulació, o a la vaguetat, o a la bestiesa.
L'innoble esnobisme ha
vulgaritzat les troballes de la psicologia moderna, adulterant-les fins al punt
inaudit de fer-les servir per a amenitzar subtilment les conversacions
espirituals dels salons, i sembrar una estúpida novetat en l'immens podrimener
de la novel·la i el teatre moderns. No obstant els mecanismes de Freud són ben
lletjos, i per damunt de tot ben poc aptes a l'esplai de la societat actual.
Efectivament, aquests mecanismes
han il·luminat els actes humans d'una claror lívida i enlluernadora.
Hi ha els "rapports"
d'afecte familiar. Hi ha l'abnegació: Una esposa amatíssima del seu marit, té
cura d'aquest, dos anys durant una llarga i cruel malaltia; el cuida dia i nit
amb una abnegació que ultrapassa tots els límits de la tendresa i del sacrifici.
Segurament, com a recompensa de tant d'amor, el marit en qüestió guareix;
seguidament la muller cau malalta d'una gran neurosi. La gent creu naturalment
la malaltia conseqüència de l'esgotament nerviós. Res, però, de més lluny de
tot això. Per als feliços no hi ha esgotament nerviós. La psicoanàlisi i la
interpretació pacient dels somnis de la malalta confirmen el desig intensíssim,
subconscient (per tant ignorat de la mateixa malalta), de desempallegar-se del
seu marit. Es per això que la cura d'aquest motiva la neurosi. El desig de mort
es retorna contra ella mateixa. L'extremada abnegació és utilitzada com una
defensa del desig inconscient.
Una vídua es tira un tret sobre
la tomba del seu marit. Qui comprèn això? Els hindús ho comprenen quan procuren
evitar els mals desigs de llurs dones amb la llei que ordena de fer cremar les
vídues.
Hi ha encara l'abnegació,
l'abnegació altament desinteressada entre familiars. Efectivament, durant la
gran guerra s'ha pogut constatar estadísticament un tant per cent crescudíssim
de sadisme entre infermeres de la Creu Roja. Precisament entre les més
abnegades d'aquestes que deixant estar un ben estar burgès i sovint privilegiat
acudien en massa als camps de batalla, sovint foren sorpreses amb les estisores
tallant llargs centímetres de més, per pur plaer, i encara foren enregistrats
nombrosíssims casos de veritable martirologi. Calia ben bé un plaer força
intens per compensar tantes penalitats. A no ser que, com és molt probable, el
mecanisme psíquic de les gentils infermeres fos encara complicat amb seduccions
de la virtut masoquista.
Seria inacabable la revisió dels
sentiments humans dits elevats, que ens ofereix còmodament la recent
psicologia. I realment no és necessària del tot la tal revisió per a poder
enunciar com en el pla moral que la crisi de consciència que el surrealisme
creu abans tot provocar, una figura com la del Marquès de Sade apareix avui
d'una puresa de diamant, i en canvi per exemple, i per citar un personatge
nostrat, res no pot semblar-nos més baix, més innoble, més digne d'oprobi, que
els "bons sentiments" del gran porc, el gran pederasta, l'immens
putrefacte pelut, l'Àngel Guimerà.
Recentment jo he escrit damunt
d'una pintura representant un Sagrat Cor: "J'ai craché sur ma mère".
Eugeni d'Ors, (al qual considero un perfecte con) ha vist en aquesta inscripció
un senzill insult privat, una senzilla manifestació cínica. Inútil de dir que
aquesta interpretació és falsa i treu tot el sentit realment subversiu a la tal
inscripció. Es tracta, al contrari, d'un conflicte moral d'ordre molt semblant
al que ens planteja el somni, quan en ell assassinem una persona estimada; i
aquest somni és general. El fet que els impulsos subconscients siguin sovint
d'una extremada crueltat per a la nostra consciència, és una raó de més per no
deixar de manifestar-los on són els amics de la veritat.
La crisi d'ordre sensorial,
l'error, el confusionisme sistematitzat, que el surrealisme ha provocat en
l'ordre de les imatges i de la realitat, són encara recursos altament desmoralitzadors.
I si avui puc dir que el “Modern Stil”, que a Barcelona té una representació
excepcional, és el que està més a la vora del que avui podem estimar
sincerament, és ben bé una prova de fàstic i indiferència total per l'art, el
mateix fàstic que ens fa considerar la carta postal com el document més viu del
pensament popular modern, pensament d'una profunditat sovint tan aguda que
escapa a la psicoanàlisi (em refereixo especialment a les cartes postals
pornogràfiques) (...)
La naixença de les noves imatges
surrealistes cal considerar-la abans de tot com la naixença de les imatges de
la desmoralització. Cal insistir en la rara agudesa d'atenció, reconeguda per
tots els psicòlegs, a la Paranoia, forma d'enfermetat mental, que consisteix a
organitzar la realitat de manera a fer-la servir per el control d'una
construcció imaginativa. El paranoic que creu ésser envenenat, i descobreix en
tot el que el rodeja, fins en els detalls més imperceptibles i subtils, els
preparatius de la seva mort. Recentment, per un procés netament paranoic, he
aconseguit una imatge de dona, la posició, ombres i morfologia de la qual,
sense alterar ni deformar el més mínim el seu aspecte real, és al mateix temps
un cavall. Cal pensar que és únicament qüestió d'una intensitat paranoica més
violent, d'aconseguir l'aparició d'una tercera imatge, i d'una quarta, i de
trenta imatges. En aquest cas seria curiós de saber què és el que representa en
realitat la imatge en qüestió, quina és la veritat, i seguidament es planteja
el dubte mental de pensar si les imatges mateixes de la realitat, són únicament
un producte de la nostra facultat paranoica.
Però això és un curt incident. Hi
ha encara els grans sistemes, estats més generals ja estudiats, l'al·lucinació,
el poder de l'al·lucinació voluntària, el pre-somni, la il·luminació, el somni
diürn (car es somnia sense interrupció), l'alienació mental i molts altres
estats que no deixen de tenir menys sentit i importància que l'estat anomenat
normal del putrefacte enormement normal que pren cafè.
No obstant la normalitat de la
gent que omple els carrers, les seves accions d'ordre pràctic, són traïdes
dolorosament per l'automatisme. Tothom es corba dolorosament i s'agita per uns
sistemes que creu normals i lògics; no obstant tota la seva acció, tots els
seus gestos, responen inconscientment al món de la irracionalitat i de les
convencions, les imatges entrevistes i perdudes en els somnis; és per això que
quan troben unes imatges que s'hi assembles creuen que és l'amor i diuen que
només de mirar-les els fan somniar.
El plaer és l'aspiració la més
legítima de l'home. En la vida humana el principi de la realitat s'eleva contra
el principi del plaer. Una defensa rabiosa s'imposa a la intel·ligència,
defensa de tot el que a través l'abominable mecanisme de la vida pràctica, de
tot el que a través dels innobles sentiments humanitaris, a través de les
belles frases: amor al treball, etc., etc. que nosaltres emmerdem, puguin
aconduir a la masturbació, a l'exhibicionisme, al crim, a l'amor.
El principi de la realitat contra
el principi del plaer; la posició veritable del veritable desesper
intel·lectual és precisament la defensa de tot el que pel camí del plaer i a
través les presons mentals de tota mena, pugui roinar la realitat, aquesta
realitat cada vegada més sotmesa a la realitat violenta del nostre esperit.
La revolució surrealista és abans
que tot una revolució d'ordre moral, aquesta revolució és un fet viu, l'únic
que té un contingut espiritual en el pensament occidental modern.
La “Revolutión Surrealiste” ha
defensat - L'escriptura automàtica - El text Surrealista - Les imatges de
pre-somni - Els somnis - L'alienació mental - L'histèria - La intervenció de
l'atzar - Les enquestes sexuals - La injúria - Les agressions anti-religioses -
El comunisme - El somni hipnòtic - Els objectes salvatges - la targeta postal.
La revolució surrealista ha
defensat els noms del compte de Lautrémont, Trotsky, Freud, marquès de Sade,
Heràclit, Uccello, etc.
Un grup surrealista ha provocat
tumultes sagnants a la "brasserie des Lilas", al cabaret Maldoror, en
els teatres i en ple carrer.
El grup surrealista ha publicat
diversos manifests insultant Anatole France, Paul Claudel, le maréchal Foch,
Paul Valéry, le cardinal Dubois, Serge de Diaghileff i d'altres.
M'adreço a la nova generació de
Catalunya a fi d'anunciar que una crisi moral de l'ordre el més greu ha estat
provocada, que els que persisteixin en la amoralitat de les idees decents i
enraonades tinguin la cara coberta de la meva escopinya.”
Salvador Dalí
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada