"(...) sempre que en el curs
d'aquests anys s'expressà amb sinceritat autèntica aparegueren de seguida les
seves qualitats de dibuixant al servei del seu descobriment : del descobriment
del paisatge de l'Alt Empordà, que ha estat, és i serà l'obsessió de la seva
vida. Sobre aquesta base inicià els primers tempteigs de les seves grans
síntesis posteriors, realitzats amb una precisió prodigiosa, amb un lúcid
realisme. Quan nosaltres, els empordanesos, veiérem aquella tartana posada
sobre el pla dilatat, sota la volta del cel net, esbandit, lluent i immens,
constatàrem que el nostre pintor ens havia nascut — el pintor que havia descobert
i comprès (tan bé com un pagès de la terra) el nostre país.
A partir d'aquest descobriment,
Dalí ha posat aquest paisatge en totes les obres que fins ara ha fet. Es pot
assegurar, a més a més, que, d'aquest paisatge, ja no se'n podrà separar mai
més, perquè aquest és un element de la seva formació, que està pastat en ell
mateix, en la seva real naturalesa. Més endavant, i per raons naturalíssimes,
cregué que s'havia d'especialitzar en un rodal concret d'aquest paisatge, i
sens dubte creient que la marina de Cadaqués en formava l'alcaloide més pur,
més esventat, més lineal i més sintètic, s'hi establí. Així, convertí Cadaqués,
i encara més especialment Portlligat, en la companyia inseparable de totes les
grans composicions que en els últims anys ha fet. És un paisatge en verd gris,
d'oliveres i vinyes i llistó sec i la geologia dels llécols pirinencs de color
de plom, sobre els quals la llum flota com una bava de cargol tornassolada i
prima. Si l'Alt Empordà és impintable, aquest rodal de la marina de Cadaqués
sembla, encara, més estèril. No té color, tot hi és lineal i estricte, sec. Esventat
furiosament per les arriades del nord, el seu aire arriba a limpiditats
superiors a la de les terres empordaneses. Els
miratges de l'acostament de les coses s'hi donen constantment. És un
paisatge que us envaeix d'una corporeïtat immediata que us para en sec. Tota la
pintura de Dalí precisament està afectada del miratge de l'acostament — per la
tendència del paisatge a envair-vos, a aproximar-se als vostres sentits, a fer
sentir, a través d'un xoc que de vegades és literalment físic, la seva
presència. No és un paisatge lànguid i passiu, que es deixa mirar amb una displicent
indiferència, tocat d'un instint de fredor separativa. És, al contrari, un
exabrupte que us ve a torbar, cordial o brusc, que se us fixa en la pupil·la i
ja no en podeu prescindir. El miratge de l'acostament, de la invasió, creat pel
fenomen meteorològic tantes vegades al·ludit, no solament constitueix l'esperit
de la terra d'aquest rodal, sinó que és un element importantíssim en la pintura
de Salvador Dalí. Ell tracta també de fer una pintura envaïdora, aclaparadora, una pintura que s'acosta, triomfal i present.
Obeeix el “genius loci” del país.
Aquest paisatge, dèiem, és
l'alcaloide del de l'Alt Empordà, potser perquè encara és més auster, perquè té
una botànica més pobra, perquè és més lineal i precís. El de l'Alt Empordà
sempre és una mica panoràmic, dilatat, obert. (...) A la marina de Cadaqués, tot es reclou en
horitzons més tancats, més limitats, més petits. Només us hi podeu acarar amb
el dibuix més precís. És un paisatge per a dibuixar i acolorir. Mai per a
pintar amb els ingredients teòrics i pràctics de l'escola de París. Així, era
potser gairebé previsible que Dalí l'escollís per fer de suport a la seva
pintura. De fet ha quedat literalment envaït per les seves formes i el seu
esperit. El passeja pel món amb una inesgotable persistència perquè el porta
gravat a la memòria amb una gairebé dolorosa — i deliciosa — precisió
obsessiva. Com els emigrants que arrosseguen pel món la imatge del seu campanar
nadiu i el record de les sensacions palatals que tingueren de petits, Dalí viu
amb el paisatge que descobrí. S'han fet inseparables, s'han fos i barrejat
perfectament. De fet, aquest paisatge és, per a ell, ineludible: el posa en les
composicions més insospitades, en les seves teles de tema més extravagant. És,
en la seva obra entera, un testimoni de presència permanent, continuat."
Josep Pla
Homenots, quarta sèrie
Obres completes, volum XXIX
Pag: 173-175
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada