21 de set. 2012

Suïssa, 1956



"Refugiats il·lustres a l'exili suís", és el títol d'un llibre que recull la investigació de 10 personalitats, entre elles Agota Kristof.

Aquest va ser el tracte donat a l'escriptora, una de les aproximadament 11.000 persones que va acollir Suïssa dels 200.000 hongaresos que van abandonar el seu país el 1956: "Agate", "Agathe", "Agatha", "Esgota" ... 'Agota Kristof' és el nom de "la dona d'un refugiat que va ingressar a Suïssa" i qui va figurar de manera secundària en l'expedient del seu espòs.

En pocs documents oficials de l'època està escrit el seu nom de forma correcta. Un informe del, en aquella època, Departament Federal Militar -encarregat d'organitzar els camps d'acollida dels refugiats hongaresos- parla de les dones en aquests termes: "La qualitat de les persones és molt variada: intel·lectuals, obrers i fins i tot, de vegades dones ".

Quan va arribar al cantó de Neuchâtel, relata la pròpia Kristof, "no parlava ni francès, ni alemany, el meu marit sí. Ell va gestionar tots els tràmits ". I ell va ser qui va tenir la possibilitat d'estudiar a la universitat mentre que Agota va haver de treballar cinc anys com obrera en una fàbrica. Contínua el seu relat: "Estava sempre malalta. Tenia el nadó i m'havia d'aixecar a les cinc del matí. Tornava a les cinc de la tarda per fer la neteja. Va ser veritablement dur. "Hi va haver molts suïcidis. Vaig conèixer a quatre hongaresos que eren al mateix lloc que jo, que es van suïcidar durant els primers anys d'haver arribat, perquè no van suportar la soledat i el treball era molt dur. "

"M'aixeco a quarts de sis del matí. Vesteixo la nena i li dono l'esmorzar, i després em vesteixo jo i agafo l'autobús de dos quarts de set que em portarà a la fàbrica. Deixo la nena a la guarderia i entro a treballar. En surto a les cinc de la tarda. Vaig a buscar la nena a la guarderia, torno a agafar l'autobús i tornem a casa. Faig les compres a la botigueta del poble, encenc el foc (al pis no hi ha calefacció), preparo el sopar, poso la nena a dormir, rento els plats, escric una mica i me'n vaig a dormir.

Per escriure poemes, la fàbrica és ideal. Com que el treball és monòton, es pot estar pensant en una altra cosa i les màquines tenen un ritme regular que ajuda a comptar versos. Al meu calaix, tinc un full de paper i un llapis. Quan el poema pren forma, l'anoto. Al vespre, ho passo tot a net en un quadern.

A la fàbrica, hi treballem cap a deu hongaresos. A la pausa del migdia, ens retrobem a la cantina, però els plats són tan diferents dels que estem acostumats a menjar que gairebé no els tastem mai. Jo mateixa, durant un any i mig, a dinar, l'únic que he pres és cafè amb llet i pa.

A la fàbrica, tothom es porta molt bé amb nosaltres. Ens fan la rialla i ens diuen coses, però nosaltres no entenem res.

És aquí que comença el desert. El desert social i el desert cultural. A l'exaltació dels dies de la revolució i de la fugida se succeeixen el silenci, la buidor, la nostàlgia dels dies en què teníem la sensació de participar en alguna cosa important, històrica i tot potser, l'enyor del país i l'enyor de la família i els amics.
Ens esperàvem alguna cosa en arribar aquí. No sabíem què ens esperàvem, però això sí que no: aquelles tristes jornades de treball, aquells vespres silenciosos, aquella vida prefixada, sense canvi, sense sorpresa, sense esperança.

Materialment, vivim una mica millor que abans. Tenim dues habitacions en comptes d'una. Tenim prou carbó i no ens falta menjar. Però en relació amb tot el que hem perdut, això ho hem pagat molt car.

A l'autobús del matí, el revisor s'asseu al meu costat; cada matí és igual; gras i jovial, tot el camí m'explica coses. No entenc gran cosa (...) Com li podria explicar, sense ofendre'l, i amb les poques paraules que sé en francès, que el seu bonic país no és altra cosa que un desert per a nosaltres, els refugiats, un desert que hem de travessar per arribar al que anomenen «la integració», «l'assimilació»? En aquest moment, encara no sé que alguns no hi arribaran mai.”

L’analfabeta
Agota Kristoff
Pags: 41-43

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada