" Fa molt de temps, el poder va
resoldre la intolerància contra els comediants expulsant-los del país.
Actualment, actors i companyies
teatrals tenen dificultats per trobar teatres i espectadors, tot a causa de la
crisi. Els dirigents, per tant, ja no estan preocupats per controlar aquells
que els citen amb ironia i sarcasme, atès que els actors no tenen espais ni
públic a qui adreçar-se.
Al Renaixement, a Itàlia, era
just el contrari. Els qui governaven, van haver de fer un esforç important per
mantenir a ratlla els Comediants que gaudien d’abundant públic. Se sap que el
gran èxode d’actors de Commedia dell’Arte va tenir lloc al segle de la
Contrareforma, que va decretar el desmantellament de tots els espais teatrals,
especialment a Roma, on van ser acusats d’ofendre la ciutat santa. El Papa
Innocent XII, sota pressió d’insistents requeriments de l’ala més conservadora
de la burgesia i dels màxims exponents del clero, va ordenar, el 1697,
l’eliminació del teatre Tordinona que, segons els moralistes, havia acollit el
major nombre de representacions obscenes.
A l’època de la Contrareforma, el
cardenal Carlo Borromeo, del nord d’Itàlia, es va consagrar a una fecunda
activitat de redempció dels ‘fills milanesos’, tot establint una clara
distinció entre l’art, com a la màxima expressió d’educació espiritual, i el
teatre, la manifestació d’allò profà i vanitós. En una carta adreçada als seus
col·laboradors, que cito de memòria, s’expressa més o menys així:
“Els qui estem resolts a eradicar
les males herbes, hem fet els possibles per cremar textos amb discursos
infames, per extirpar-los de la memòria dels homes, i alhora perseguir a tots
aquells que difonen aquells textos impresos. Però, evidentment, mentre dormíem,
el diable ha maquinat amb renovada astúcia.
Fins a quin punt és més penetrant
en l’ànima el que els ulls poden veure que el que poden llegir dels llibres
d’aquell gènere! Fins a quin punt, la paraula dita amb la veu i el gest
apropiat és més devastadora per a les ments de nens i adolescents que la paraula
morta impresa en un llibre!
Per tant és urgent treure la gent
del teatre de les nostres ciutats, com ho fem amb les ànimes indesitjables.”
Per això, l’única solució a la
crisi es basa en l’esperança que s’organitzi una gran cacera de bruixes contra
nosaltres i especialment contra la gent jove que desitja aprendre l’art del
teatre. Una nova diàspora de comediants que, sens dubte, des d’aquesta
imposició, provocarà beneficis inimaginables per a una nova representació."
Dario Fo
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada