Ahir va tenir lloc a l'Ateneu de Cerdanyola la
conferència, organitzada per Vespres
Literaris, L'Holocaust: fets i
reflexions, impartida pel professor de la Universitat de Perpinyà Michel Leiberich.
El professor Leiberich és doctor en civilització
germànica per la universitat Paris 8, llicenciat en estudis germànics i hebreus
per la universitat de París 8 i diplomat en llengua, literatura i cultura
catalans per la universitat Paris IV.
En la seva recerca estudia els identitats col·lectives
i nacionals a l'Europa dels segles XIX i XX i la recuperació de la memòria
històrica europea, i entre les seves publicacions, destaquem: "Exili, internament i deportació al
marc de la història europea : un visió retrospectiva"; "L'univers concentracionari
europeu"; "Exil et mémoire dans l'historie de
l'humanité" o "Els exilis dins de la lògica de les
Violències col·lectives des del final del segle XIX"
Presenta al conferenciant la nostra companya, Eva
Torralba. Durant la mateixa, es va fer una sèrie de reflexions: què està
passant en aquest desastrós inici de segle XXI, que ens auguraven que seria tan
meravellós en els anys vuitanta i noranta del segle passat ?; per què, tant a
les universitats com en els instituts, no s'estudia la nostra recent i terrible
història? Per què repetim sempre, sempre els mateixos errors del passat?
Triomf de la mort (Els esquelets interpreten una dansa) Felix Nussbaum |
Per donar resposta a aquestes preguntes, el
professor Leiberich va iniciar la seva conferència projectant el quadre "Triomf de la mort", un
quadre del pintor alemany Felix Nussbaum
(1904-1944), datat el 18 d'abril de 1944, pocs mesos abans que fos assassinat
en el camp d'extermini d'Auschwitz. El quadre de Nussbaum, ens va dir, plasma perfectament
la “shoah”, la destrucció de tot el
que és humà: cultura, arts, civilització, humanitat..., arrasat pel règim
nacionalsocialista davant la passivitat i l'aquiescència de la població alemanya
i les cancelleries europees. Però els nazis, ens va advertir, tan sols van
portar fins a les seves últimes conseqüències les idees cultivades durant anys pels
ideòlegs de la supremacia de la raça sobre la humanitat, del que exclusiu
enfront de la diversitat .., en definitiva, del propagadors de la por enfront
del coneixement.
Així, des del seu triomf en les eleccions de 1933,
el nazisme va implantant lleis i decrets que van excloure de la ciutadania i de
la protecció de l'Estat a amplis sectors de la població alemanya i dels
territoris que van anar annexionant o ocupant: dissidents, disconformes, anarquistes
, comunistes, minusvàlids de tota mena, gitanos, homosexuals, jueus ... per, després
la pèrdua de tots els seus drets, portar a terme la seva desaparició física en
hospitals, centres d’internament, camions, extermini per bales o les “fàbriques de cadàvers” com Auschwitz-Birkenau, Chełmno, Bełżec, Majdanek, Sobibor o Treblinka.
En el torn
de preguntes, una reflexió va planar durant tot el debat: avui, a la nostra
Europa, s'estan repetint idèntics comportaments que en el passat descrit pel conferenciant.
De tot lo parlat sorgeix una idea: els traumes individuals, familiars
i col·lectius viscuts i que no han estat verbalitzats, estudiats i compresos en
tota la seva magnitud , com recorda Leiberich que deia el filòsof alemany
Adorno, estem condemnats a repetir-los.
Una reflexió final per part de l’autor de aquesta
crònica. Per no compartir el planeta
d'Hitler, com diu Timothy Snyder
en el seu llibre "Terra negra.
L'Holocaust com a història i advertiment ", hem de començar per
entendre, comprendre i acceptar la diversitat del món, ser imaginatius i
creatius per buscar solucions als nostres problemes des de la totalitat, no des
de l'exclusió i, d’una vegada, asseveració que comparteixo amb el professor Leiberich,
madurar, esser adults, com a persones,
com a societat i lluitar per unes institucions reflexives, no autoritàries;
plurals i no totalitàries, des de una educació lliure i no doctrinària.
Moltes gràcies pel resum. Les víctimes de la bogeria nacional-socialista eren , cert, « dissidents, disconformes, anarquistes , comunistes, minusvàlids de tota mena, gitanos, homosexuals, jueus ...”, però no hem d’oblidar que la immensa majoria de les víctimes de l’extermini ”per bales” i de les camps d’extermini eren jueus. Michel Leiberich
ResponEliminaGràcies Michel per l'aclariment.
ResponEliminaUna abraçada
Para los que no pudimos asistir y lo sentimos, nos permite, hacernos una idea de lo interesante de la conferencia. Muchas gracias.
ResponElimina