18/12/2025

la maternitat d’elna (teatre)

 

per Fina Guasch

    "El passat dimecres 17 de desembre, un grup de Vespres vam anar a veure al Teatre Eòlia l’obra “La Maternitat d’Elna” protagonitzada per la Rosa Galindo, acompanyada al piano per Franco Piccinno i dirigida per Josep Galindo. Precisament aquell dia, la funció es va complementar amb un col·loqui posterior amb l’aurora del llibre en què s’inspira l’obra, Assumpta Montellà.

    El Teatre Eòlia forma part de l’EÒLIA Centre Superior d’Art Dramàtic, un centre de formació teatral fundat a Barcelona l’any 2000 per la família Galindo-Solé.

    “La Maternitat d’Elna” s’ha representat de manera recurrent al Teatre Eòlia durant els últims 17 anys, amb la intenció d’acomiadar-se dels escenaris aquesta temporada 2025–2026. Per aquest motiu, ens podem sentir privilegiats d’haver pogut gaudir d’aquesta obra després d’una trajectòria tan llarga i significativa.

    Tot va començar fa 17 temporades, quan Rosa Galindo va portar per primera vegada a escena aquesta obra plena de sentiment i, alhora, de gran rigor històric, on l’actriu combina el cant, amb l’acompanyament de piano en directe, que es converteix en el complement ideal d’una narració plena se sensibilitat i perfectament equilibrada, que fa que l’obra resulti profundament emotiva i colpidora. De fet, segons ens va explicar l’Assumpta Montellà durant el col·loqui, va ser la mateixa Rosa Galindo qui, 17 anys enrere, motivada per la seva recent maternitat, li va demanar permís per adaptar el seu llibre i convertir-lo en una obra teatral. El resultat és la magnífica obra que hem pogut gaudir.



    Tant l’obra teatral com el llibre “La maternitat d’Elnapublicat ara fa 20 anys, expliquen la història real d’Elisabeth Eidenbenz, una jove mestra suïssa que, al final de la Guerra Civil espanyola, va crear una maternitat al poble d’Elna per ajudar dones republicanes refugiades als camps de concentració del sud de França — especialment al d’Argelers—, així com dones jueves durant la Segona Guerra Mundial. Gràcies a la seva tasca humanitària, a la Maternitat d’Elna hi van néixer 597 nadons que van poder salvar la vida enmig de la repressió, l’exili i la misèria.

    Durant el col·loqui, l’Assumpta Montellà va reflexionar sobre les diferents maneres d’explicar les guerres segons si es fa des de les vivències de les dones o dels homes. Com a historiadora, va començar a interessar-se pel tema quan va saber que als camp de concentració d’Argelers hi havia moltes dones joves vivint en condicions molt precàries, que donaven a llum nadons que morien al cap de pocs dies de néixer. Fins i tot, en consultar els responsables dels arxius del camp, li van dir que el 90% dels infants de 0 a 1 anys morien.



    A partir d’aquí, estirant del fil, algú li va parlar d’una dona que recorria els camps de concentració buscant dones embarassades i els oferia la possibilitat de donar a llum en una maternitat situada a Elna. L’Assumpta va buscar aquella casa i la va trobar, però les persones que hi vivien no en coneixien la història. Va continuar investigant fins que va descobrir el nom d’aquella dona, Elisabeth Eidenbenz, amb qui va contactar primer per carta i a qui acabaria coneixent personalment. La mateixa Elisabeth li va explicar la seva història, que l’Assumpta va reflectir magistralment en el seu llibre La Maternitat d’Elna, Ambdues van mantenir una relació freqüent fins als darrers dies de la vida d’Elisabeth.

    Des d’aquestes línies, voldria fer un agraïment especial a l’Assumpta Montellà, perquè gràcies a la seva dedicació i sensibilitat va rescatar de l’oblit una història que, sense ella, probablement mai no hauria sortit a la llum, i que contribueix de manera decisiva a dignificar la nostra memòria històrica i a preservar-la amb respecte.



    … I per acabar, com diu la promoció publicitària de l’obra:

    La Maternitat d’Elna. Un cant a l’esperança. Una història real del nostre país que s’ha de saber.


NOTA:

El set de febrer del 2009, un grup de Vespres va assistir a una de les representacions d'aquest projecte.

Podeu llegir la crònica en aquest ENLLAÇ

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.