Ahir, de la ma de la Meritxell Carreres (excel·lent i molt amenes l’ introducció al tema i les explicacions en
cada punt, Meritxell!!!) , vam començar
a conèixer una institució molt reservada però amb molta transcendència social
per les idees i les accions del seus membres al llarg de l’historia: la
maçoneria.
Estructurada en tallers o lògies, les seves arrels s’enfonsen en les
agrupacions o colles de constructors de l’imperi romà. El seu saber, amb la
caiguda de l’imperi de occident, va
passar a l’orient i, de l’imperi bizantí, via monjos benedictins, als primers
constructors de les catedrals romàniques
italianes i franceses.
Ja en el segle XVI i XVII, aquets “tallers” de reunions esdevindran focus
de discussió i de canvi social.
La primera parada
de la nostra ruta es la visita a l’Ateneu Minerva, seu de la Lògia
Minerva-Lleialtad. Ens reben tres membres de la mateixa, que ens expliquen el
principis rectors de l’ institució:
1.
La
Francmaçoneria, institució essencialment filantròpica, filosòfica i
progressista, té com objecte la cerca de la Veritat, l’estudi de la ètica i la
pràctica de la solidaritat i treballa pel millorament material i moral i el
perfeccionament espiritual, intel·lectual i social de tota la Humanitat. Els
seus principis són la tolerància mútua, el respecte d’altri i d’un mateix i la
absoluta llibertat de consciència. Considerant que les concepcions metafísiques
i religioses son del domini exclusiu de l’apreciació de cada individu, refusa
qualsevol afirmació dogmàtica. Té com a divisa: Llibertat, Igualtat,
Fraternitat. Cada Francmaçó interpretarà la invocació al Gran Arquitecte de
l’Univers segons li dicti la seva consciència amb el més gran respecte envers
les diferents interpretacions i aquells Germans que les sustentin.
2.
La
Francmaçoneria té el deure de fer arribar a tots els composants de la Humanitat
els llaços fraternals que uneixen a tots els Francmaçons escampats arreu de la
Terra. Recomana als seus membres propagar els seus ideals mitjançant l’exemple,
la paraula i els escrits, bo i mantenint en tot moment la necessària discreció
sobre els assumptes interns.
3.
És en
tot moment el deure d’un Francmaçó, ajudar, il·lustrar i protegir al seu germà
i defensar-lo contra qualsevol injustícia.
4.
La
Francmaçoneria considera el treball com a deure essencial de l’home i honora
per igual tant el traball manual com l’intel·lectual.
5.
La
Francmaçoneria té signes i emblemes de gran significat simbòlic que només poden
ser revelats mitjançant la Iniciació. Aquests símbols presideixen, en la forma
i manera determinades pels diferents Ritus, el treball dels Francmaçons i els
permeten reconèixer-se i ajudar-se arreu de la Terra. La Francmaçoneria no
imposa cap interpretació dogmàtica d’aquests símbols. La Iniciació comporta
tres graus que son els d’Aprenent, Company i Mestre. Aquest darrer és l’únic
que dona als Francmaçons la plenitud dels drets maçònics. Ningú podrà ser
dispensat de les proves prescrites en els rituals.
6.
La
sobirania s’exerceix mitjançant el sufragi universal.
7.
A les
reunions maçòniques, tots els Francmaçons son iguals. Entre ells no hi ha cap
més distinció que les de la jerarquia imposada per les diferents funcions.
Desprès
de dinar, la Meritxell ens va proposar buscar racons de la ciutat on trobem
testimonis de la maçoneria en el paisatge urbá. Ens aturem primer a la façana
del carrer Portaferrisa, número 11;
veiem dos nens -el de la dreta amb dues regles i el de l’esquerra amb
una paleta i un compàs- i al mig, un pilar de maons i un triangle.
En
nostre punt següent ens porta a la façana, en el carrer Pietat, de la Casa dels
Canonges, on el segle XV un tal Vicenç Sorts va fer gravar l’escut d’armes de
la família on trobem eines de paleta, possible record d’un avantpassat que
hagués sigut paleta o mestre d’obres a la fàbrica de la catedral. En l’exterior de la mateixa, veiem les marques
que van deixar a la paret els gremis que van treballar en la seva construcció,
com el llinda de aquesta finestra.
Josep
Xifré (1777-1856) va ser un famós indià català que va amassar la seva fortuna a
Cuba, sobretot, amb l'adob de pells i comerciant amb sucre i cafè. Quan en 1831
va decidir instal·lar-se definitivament a Barcelona, va adquirir gran part dels
terrenys de l'actual Passeig d'Isabel II i va edificar la que es coneix com
casa Xifré, el baixos de l’edifici l’ocupa el famós restaurant Set Portes, de gran simbologia maçònica també: solsamènt
ens hem de fixar en el seu terra escacat,
típic de les lògies o las fulles de acàcia en les decoracions interiors. Si
miren la façana, podrem llegir aquesta llegenda: Urania coeli motus scrutatur
et astra (El moviment del cel i les
estrelles és observat per Urania) que apareix escrit just sota el relleu
central on apareixen Saturn-Cronos i Urania. El déu, assegut a la dreta, té agafada una dalla
i es recolza en un rellotge de sorra; mentre, a l'esquerra, la deessa sosté en
alt un compàs i amb la seva altra mà, més discretament, una ullera. L'un
simbolitza el plom i caos alquímic, l'altra el mesurament de les proporcions i
l'observació de la natura. Darrere d'Urania, apareix l'esfera armil·lar, símbol
de l'atanor o forn de fusió alquímic.
Ara ens
aturem davant la Font del geni català, erigida en 1856 en honor a Francisco
Bernaldo de Quirós, capità general de la ciutat en tres ocasions, per prendre
la decisió de canalitzar aigua potable des de la població de Montcada cap a
Barcelona en una època de epidèmies per aigua contaminada. El geni alat
simbolitza l'avanç cap al progrés - segons el Diari d'Avisos i Notícies de 1856
-, les quatre estàtues representen les quatre províncies de Catalunya i els
lleons, els rius Ter, Llobregat, Ebre i
Segre.
Però pe
al propòsit de la nostra ruta,ens hem de fixar en l'estrella de cinc puntes que
sosté el geni amb la mà dreta per sobre del seu cap. Per als maçons, l'estrella de cinc puntes,
també anomenada Pentalfa o Pentagrammom, simbolitza el domini de l'esperit
sobre els elements de la natura que, de vegades, sol ser representada amb una G
inscrita a l'interior: en referència a la Geometria, Gnosi , Gènesi, Generació
Universal o Gran Arquitecte Universal.
En el carrer
del Comerç , en l’edifici que antigament va ser el convent de Sant Agustí Vell,
i ara és Centre Cívic de la Ciutat Vella, arxiu fotogràfic de Barcelona i museu
de la xocolata; va ser enderrocat per Felip V per construir la fortalesa de la
Ciutadella. I, en el seu ús com a caserna es van instal·lar els frontons de les
3 portes en què apareixen un compàs i un escaire típics de la maçoneria.
Destaquen l'orientació diferent en cada un. A la porta de la dreta l'esquadra
indica cap a l'esquerra, a la del centre indica cap avall i en la de
l'esquerra, que correspon a l'entrada al museu de la xocolata, que va ser
esborrada en temps de Franco, possiblement indiqués cap a la dreta. Això dóna a
entendre que la porta central era l'entrada assenyalada com a principal. Cal
recordar que la maçoneria va estar molt vinculada als militars, sobretot
francesos.
Ens
dirigim ara cap al Parc de la Ciutadella,
fins l'edifici de Lluís Domènech i
Montaner conegut com El Castell dels Tres Dragons. En un dels nombrosos escuts que coronen
l'edifici es pot veure el següent
un estel
de mar que en seu interior te el que sembla ser una G. Per aquest motiu, s'ha suggerit que Domènech i
Montaner era maçó. No obstant això, hi
ha una altra dada curiosa, i és que en aquesta cara hi ha 33 escuts i el seu
emplaçament ja estava destinat des de l'inici. Cal recordar que són 33 els
graus en l'escalafó del Ritu Escocès Antic i Acceptat.
Per
finalitzar el nostre recorregut, anem a visitar la Biblioteca Pública Arús. L'origen
es dóna quan Rossend Arús i Arderiu
(1845-1891) dóna en testament casa perquè es pogués obrir la mateixa. Arús va
ser un filantrop, autor teatral, periodista, lliurepensador, federalista i
impulsor de la maçoneria catalana a finals del s. XIX. Iniciat en aquesta el 16
de maig de 1866 a la lògia La Fraternitat de Barcelona, es va afiliar a la
lògia La Veritat en 1879 i un any després va ser triat gran president del Gran
Capítol Català. A més de ser membre honorari de multitud de lògies, el 1880 va
fundar la lògia Avant, precursora de la Gran Lògia Simbòlica Catalana-Balear de
la qual va ser gran maestre. També va dirigir, juntament Llorenç Grau Abrines,
el Diccionari enciclopèdic de la maçoneria, obra bàsica.
Centre
de recerca especialitzat en moviments socials, especialment moviment obrer i
maçòneria, el seu fons conté uns 74.000 volums. Espectacular es l’accés, amb
una gran escalinata que porta a
l'entrada amb les columnes Boaz (esquerra) i Jakim (dreta) a semblança de les
que flanquejaven el temple de Salomó. Un
cop superades les columnes ens trobem amb una de les tres úniques estàtues de
la Llibertat esculpides a la fi del segle XIX. La de Nova York (1886), la de
París (1889) i la de Barcelona (1894).
Un últim
apunt, l'acàcia, en maçoneria, representa la immortalitat de l'esperit, la
innocència, i símbol d'iniciació.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada