29 de gen. 2013

indignació, 4



"Jo estava en contra de tot el que tenia relació amb l'obligació d'assistir a l'ofici, començant pel lloc on se celebrava. No em semblava just haver d'estar en una església cristiana escoltant durant tres quarts d'hora o més com el professor Donehower o qui fos em clavava un sermó contra la meva voluntat per tal de poder-me llicenciar en una universitat laica. I no hi estava en contra perquè fos un jueu practicant, sinó perquè era un ateu fervent.
Per aquest fet, després del primer mes a Winesburg i d'haver escoltat un segon sermó del professor Donehower sobre «l'exemple de Jesús» encara més carregat de presumpció que el primer, de l'església vaig tornar-me'n de dret a la universitat i em vaig dirigir a la sala de consulta de la biblioteca per fullejar els prospectes universitaris que hi havia buscant una altra universitat on anar, una on pogués continuar estant lliure de la vigilància paterna però on no se m'obligués a trair la meva consciència escoltant ximpleries bíbliques que no tenia gens de ganes de sentir. Per deslliurar-me del meu pare havia triat una universitat que quedava a quinze hores de cotxe de Nova Jersey, desavinent per anar-hi amb autobús o amb tren i a vuitanta quilòmetres de l'aeroport comercial més pròxim, però sense cap voluntat de sotmetre'm a les creences amb què s'adoctrinava automàticament el jovent al cor dels Estats Units.
Per poder aguantar el segon sermó del professor Donehower m'havia vist obligat a evocar una briosa cançó de lletra marcial que havia après a primària en plena Segona Guerra Mundial, quan els seminaris escolars setmanals que es feien per exaltar l'esperit patriòtic consistien a fer-nos cantar a tots els nens junts els himnes de les forces armades: “Lleva les àncores” de la marina, “Els furgons van fent camí” de l'exèrcit de terra, “Ens enlairem cap al cel hostil” de les forces aèries,”«De les sales de Moctezuma” de la infanteria de marina, i els del cos d'enginyers de marina i del cos femení de l'exèrcit. També cantàvem el que ens deien que era l'himne nacional dels nostres aliats xinesos a la guerra començada pels japonesos. Deia així:



 Alceu-vos, vosaltres que us negueu a ser esclaus!
Amb la nostra carn i la nostra sang
construirem una nova Gran Muralla!
El poble de la Xina s'enfronta a l'hora de la veritat.
La indignació omple el cor de tots els nostres
compatriotes.
Alceu-vos! Alceu-vos! Alceu-vos!
Tots els cors amb un sol pensament:
Planteu cara al foc enemic!
Endavant!
Planteu cara al foc enemic!
Endavant! Endavant! Endavant!

Interiorment devia cantar aquesta estrofa cinquanta vegades al llarg del segon sermó del professor Donehower, i cinquanta vegades més durant la interpretació del cor dels seus himnes cristians, i cada vegada posant un èmfasi especial en cada una de les quatre síl·labes que ajuntades formen el substantiu indignació.


Indignació
"sota l'efecte de la morfina"
Philip Roth
pàg: 76-78

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada