26 de gen. 2013

Indignació, 2


“—No estic d'acord a haver d'assistir a l'ofici quaranta vegades abans de llicenciar-me perquè se'm lliuri el títol, senyor degà. No veig quin dret té la universitat d'obligar-me a escoltar un sacerdot del credo que sigui ni una sola vegada, o a escoltar un himne cristià que invoca la divinitat cristiana ni una sola vegada, quan sóc un ateu a qui, si li haig de ser sincer, li molesten profundament les pràctiques i les creences de tota religió organitzada. —Tot i l'atordiment, estava embalat.— No necessito els sermons de cap moralista professional que em digui com m'haig de comportar. I encara necessito menys cap Déu que m'ho digui. Sóc perfectament capaç de fer una vida virtuosa sense empassar-me creences que són impossibles de demostrar i del tot inversemblants; que, al meu entendre, no són més que contes de fades per a infants que els adults es creuen, i que tenen tanta base real com creure en el pare Noel. M'imagino que coneix, degà, l'obra de Bertrand Russell. Bertrand Russell, l'eminent matemàtic i filòsof britànic, va guanyar l'any passat el premi Nobel de literatura. Una de les obres literàries per les quals se li va concedir el premi Nobel és un assaig llegidíssim que inicialment va pronunciar en forma de conferència l'any 1927 i que es titula “Per què no sóc cristià”. ¿ Coneix aquest assaig, senyor degà?
Indignació
"sota l'efecte de la morfina"
Philip Roth
pàg: 92

Bertrand Russell
Per què no sóc cristià, llibre del matemàtic i filòsof Bertrand Russell, es basa en una conferència pública que va tenir lloc el 6 de març de 1927 a l'ajuntament de Battersea, Londres, promocionada per la delegació del Sud de Londres de la National Secular Society. Aquest mateix any es distribueix en forma de pamflet, reeditant-se més tard,  ja en format de llibre.



 “La religión se basa, pienso, principal y primariamente en el miedo. El miedo es el padre de la crueldad, y por tanto no es sorprendente que crueldad y religión han ido tomadas de la mano. La ciencia puede ayudarnos a superar este cobarde temor en que ha vivido la humanidad por tantas generaciones. La ciencia puede enseñarnos, y yo pienso que nuestros propios corazones pueden enseñarnos, a dejar de buscar apoyos imaginarios, a dejar de inventarnos aliados en el cielo, sino mejor a mirar a nuestros propios esfuerzos aquí en la tierra para hacer de este mundo un lugar más adecuado para vivir, en vez de la clase de lugar que las Iglesias han hecho de él durante todos estos siglos.”

“Pienso que todas las grandes religiones del mundo (...) son tan falsas como dañinas. Es evidente, como cuestión lógica que, ya que discrepan entre sí, no más que una de ellas puede estar en lo cierto. Con muy pocas excepciones, la religión que acepta un hombre es la de la comunidad en que vive, lo que hace obvio que la influencia del ambiente es lo que lo ha llevado a esa religión.”

“La mayoría de las personas cree en Dios porque se les ha enseñado desde la más temprana infancia a hacerlo, y ésta es la razón principal. Luego creo que la siguiente razón más poderosa es el deseo de seguridad, una especie de sentimiento de que hay un gran hermano que cuidará de uno. Esto juega un muy profundo papel en influir en los deseos de las personas de creer en Dios.”

“A mi modo de pensar hay un muy grave defecto en el carácter moral de Cristo, y es que creía en el infierno. Yo no siento que ninguna persona que realmente sea profundamente humana pueda creer en un castigo eterno. Ciertamente Cristo, tal como lo retratan los Evangelios, creía en el castigo eterno, y uno encuentra repetidamente una furia vengativa hacia aquellos que no escuchaban sus prédicas: una actitud que no es rara en los predicadores, pero que desdice algo de la excelencia superlativa.”
Bertrand Rusell
Per què no sóc cristià
(fragments)


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