“Així
fou com l'artista va encarrilar la seva vida sobre les vies per on fluïa
l'energia americana. Els obrers feien
vagues i morien, però als carrers de les
ciutats, un emprenedor podia coure
patates dolces en una galleda de brases de carbó i vendre-les per un o dos
penics. Un músic de carrer simpàtic podia aconseguir que li omplissin el barret
de monedes. Serafí, el del violí, impertèrrit davant la neu, es tallava les puntes dels guants i tocava
sota les finestres il·luminades de les mansions. Frank, el noi dels encàrrecs, mantenia els ulls ben oberts per si passava un
cavall desbocat amb la filia d'un corredor de Wall Street. Per tot el
continent, els comerciants premien les
grans tecles rodones de les caixes registradores. Tothom valorava la possibilitat
de repetir els esdeveniments comercials. Cada ciutat tenia la seva font de gelats de
soda construïda en marbre belga. Parker,
el dentista sense dolor, s'anunciava a tot arreu per acabar amb el mal
de queixal. A Highland Park, Michigan,
el primer automòbil del model T fabricat sobre una cadena de muntatge, va baixar pel pendent amb una sacsejada i es
va aturar a l’herba sota el cel seré. Era
negre i desmanegat i quedava molt aixecat del terra. El seu inventor se'l mirava a certa distancia.
Duia el barret fort una mica tombat cap
enrere. Mastegava un bri de palla. Amb
la mà esquerra sostenia un rellotge de butxaca. Aquell home, que donava feina a molts obrers, un bon nombre dels quals eren nascuts a
l'estranger, creia des de feia molt de
temps que la majoria d'éssers humans eren massa rucs per guanyar-se bé la vida.
Havia concebut la idea de reduir totes les operacions que es realitzaven en el
muntatge d’automòbils als seus passos mes simples, de tal manera que qualsevol pallús les pogués
dur a terme. En comptes d'agafar un home
i fer-li aprendre el centenar llarg de tasques necessàries per a la fabricació
d'un cotxe i tenir-lo caminant d'aquí cap allà a la recerca de les diverses
peces en un magatzem general, per què no
fer que es quedes al seu lloc i s'encarregués d'una única tasca una vegada i
una altra, i que fossin les mateixes
peces les que li anessin passant pel davant sobre una cinta en moviment? Així
no caldria posar a prova la capacitat mental del treballador. El que posi el
cargol no serà el mateix que el que posi la femella, havia aclarit l'inventor als seus associats. I
el que posi la femella, no serà el que després la collarà. Tenia una gran facilitat de paraula. La inspiració li havia vingut d'una visita a
un negoci d'embalatge de carn de vedella: les vaques es balancejaven per tota la planta
penjades l’eslingues subjectes a uns cables elevats. Amb la llengua, va moure el bri de palla d'un extrem a l’altre
de la boca. Es va tornar a mirar el rellotge. Bona part del seu talent consistia
a fer creure als seus executius i competidors que no era tan agut com ells. Va
pentinar l’herba amb la punta de la sabata. Exactament sis minuts després que
el primer cotxe hagues rodolat per la rampa, un altre cotxe, idèntic, va aparèixer
al capdamunt de la rampa i va quedar-se un instant apuntant vers el sol del
matí fred; després va rodolar avall i va impactar amb la part posterior del
primer cotxe.”
Ragtime
E.L. Doctorow
Traducció de Maria
Iniesta i Agulló
Edicions de 1984
Pàg. 118-119
El
fordisme es refereix a la forma d'organitzar el treball establert per
l'industrial nord-americà Henry Ford
(1863-1947) en les seves fàbriques d'automòbils de Detroit, incloent la
producció del Model T, negre, a partir de 1907.
Inspirat
pel treball de Frederick Winslow Taylor
(1856-1915) a l'Organització Científica
del Treball, el fordisme es basa en l'estandardització dels productes i
components per a la producció en grans lots. El treball sobre les línies de
muntatge (anomenada línia de treball) que resulta de la divisió vertical i
horitzontal de treball i la seva fragmentació i l'augment en el poder
adquisitiu dels treballadors. Fet necessari per compensar la pèrdua d'interès
dels treballadors en tasques repetitives i possibles guanys de productivitat,
estimula la demanda de béns, aplanant el camí per al consum massiu.
La
contrapartida de l'augment de la productivitat i l'augment del consum ha estat
una pèrdua d'habilitats en la força de treball que es torna repetitiva i monòtona.
El fordisme també ha demostrat els seus límits per satisfer les necessitats de
diversificació de la producció.
Per
generalització, el Fordisme designa el funcionament del capitalisme industrial
que va prevaler en els països occidentals durant el "Trenta Gloriós" (1945-1975) on l'augment de la producció
va estar estretament relacionat amb l'augment dels salaris i on els beneficis
es van generar amb marges baixos però amb grans quantitats venudes en un mercat
principalment domèstic.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada