“En arribar a casa al migdia,
Euterpe i Terpsicore ho varen explicar a les seves germanes, que, curioses, de seguida
van voler anar a la pedra màgica que retornava els sons. A la tarda es tornaren a trobar amb el pastor
que, de bon grat, veié com Erato (musa
de la lírica coral i de la cançó amatòria) s'afegia al concert; el resultat fou
al·lucinant, pertot arreu apareixien
veus noves i sons nous que creixien en tots els sentits, com creixen les
branques dels arbres o les fulles de les plantes. Hi havia harmonia entre totes
les notes, i així en digueren des de llavors a l'estat més perfecte de
convivència, com hi ha harmonia en els
cicles de la naturalesa i en l'univers.
Mentrestant Polímnia (musa de la pantomima i dels
himnes), Melpomene (musa de la tragèdia), Talia (musa de la comèdia) i Cal·líope
(musa de la poesia èpica, la poesia i la cançó narrativa i mare d'Orfeu) se
sentien inspirades per l'ambient que generava els sons que sortien dels
instruments del pastor i de les goles de les seves germanes. Cadascuna en el
seu llenguatge, Polímnia, Melpomene, Talia i Cal·líope van expressar, amb el
seu cos i la seva imaginació, el que sentien. Terpsícore ballava. Fou llavors quan Urània (musa de l'astronomia
i de la poesia didàctica), que havia estat en silenci asseguda sobre una estora
de gespa, pensà que entre les notes que sonaven deuria haver-hi relacions
matemàtiques. Tot tornant, ja de fosc, cap a casa, ho explicà a les seves germanes
i els ho demostrà gràcies a una corda que s'estirava pels pesos que aguantava
cada costat. Utilitzant aquest instrument, que anomenà monocordi (perquè tenia
una sola corda), deduí que els sons més agradables a l'oïda són els que tenen
relacions matemàtiques més perfectes. Les seves germanes la sentien calcular i
formular lleis: «Si Terpsícore i Euterpe canten juntes i una té la veu més greu
que l'altra, el resultat és que sonen dues notes diferents. Aquestes notes s'estimen i són agradables a
l'oïda quan hi ha una distància
concreta entre elles. Aquestes distàncies que ens resulten més agradables es
poden aconseguir en el monocordi, canviant els pesos que l'estiren: si amb dues
pedres que tot just puc aixecar sona la primera nota que canta Euterpe, la
primera nota greu que canta Terpsícore l'aconseguiré amb unes pedres que pesin
la meitat que les anteriors i aquestes relacions tan agradables es poden
calcular per a la resta de notes. De la mateixa manera, si la tercera nota que
canta Euterpe és agradable respecte a la segona i a la quarta o a les notes que
canta Terpsícore és perquè hi ha una relació entre elles que puc repetir
pinçant amb el dit la meva corda aquí i allà, just en uns punts on la corda
puja i baixa més per l'efecte de la vibració, i veig que les distàncies entre
elles es poden expressar matemàticament: si faig sonar la corda i després pinço
amb un dit al mig, aconseguiré, en fer-la sonar, una nota el doble d'aguda. Aquesta altra que resulta agradable es troba a
una distància d'una tercera part des del mig de la corda, aquesta altra...».
S'adonà que de les melodies que cantaven les seves germanes se'n podien fer
escales ordenant les notes que les formaven de greu a agut o a l'inrevés.”
continuarà...
Els cants perfumats d’Euterpe
Pep Alsina i Frederic Sesé
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada