el concurs de les Pièrides Rosso Florentino (1494-1540) oli sobre taula Museu del Louvre (Paris) |
“Euterpe, molt
distant dels càlculs matemàtics de la seva germana, va aprendre melodies noves:
algunes les agafava directament de la
natura, però d'altres les portava, de terres llunyanes, el vent. Observà que algunes de les màgiques melodies
que li arribaven pel vent eren més idònies que d'altres per a segons quins
moments del dia o de la vida. D'aquestes melodies que afectaven el caràcter
n'anomenà modes i tenien l'aire de la terra d'on provenien: de Lídia, on vivien persones amb un
caràcter trist i greu, arribaven melodies per plorar i per entristir qui les
escoltava; els dòrics, que eren
persones moderades i equilibrades, feien melodies per centrar-se en un mateix:
de Frígia arribaven melodies
carregades d’entusiasme d'altres indrets unes que debilitaven l'ànim; etc.
Clio (musa de la història i l'epopeia) transmeté tosi aquests coneixements als homes
i a les dones de generacions posteriors, ja que calien per tal de gaudir plena
ment de la música, i també històries relacionades amb aquesta art, per mostrar el que podia passar a aquell que
no la conegués. D'una d'aquestes
històries en fou protagonista Màrsies.
Clio l'explicava així: “Vivia a Frígia i
era un geni de la natura (mig animal, mig humà) que els grecs anomenaven sàtirs
quan eren joves i sílens quan eren
grans com ell. Aquests genis es passaven
la vida al vol tant de Dionís (déu de
la vinya i del vi) bevent, perseguint noies i fent tot de malifetes
inimaginables. A Màrsies se li atribuïa
l'invent de la flauta de dos tubs, però
sembla ser que fou la deessa Atenea la
primera que la va fabricar usant les banyes d'un cérvol. Un dia que, emocionada, va presentar el seu instrument en un banquet
diví, Hera i Afrodita varen riure's de la cara que feia Atenea en bufar. Atenea va fugir a Frígia, el país de Màrsies, a emmirallar-se en un riu
i, en veure que se li deformaven les galtes, la va llençar maleint i amenaçant
amb els càstigs mes terribles aquell que s'atrevís a recollir-la. Se suposa que
Màrsies la deuria trobar, ja que poc
temps després d'haver-la llençat Atenea, creient-se que els sons de la seva
flauta eren els més bells, desafià Apol·lo
(déu de la música i de la poesia) a fer sonar la seva lira tan bé com ell,
Màrsies, feia sonar la seva flauta. Apol·lo
va acceptar, però amb la condició que
qui guanyés podria fer amb l'altre el que fos del seu desig. En un primer enfrontament van quedar empatats,
però en una nova volta Apol·lo retà
Màrsies a tocar el seu instrument penjat dels peus i de cap per avall, tal com
ell era capaç de fer amb la seva lira. Màrsies fou vençut i Apol·lo el va
penjar d'un pi on, viu, li va arrencar la pell. Més tard, penedit d'aquest càstig exagerat, va trencar
la seva lira i el convertí en riu”.
Les muses van
cantar en moltes ocasions per als déus. Però en una d'aquestes celebracions nou
noies, anomenades Pièrides per ser
filles de Píer de Pela, molt hàbils en l'art del cant, s'atreviren a rivalitzar
amb les muses. El concurs va tenir lloc a l'Helicó, les Pièrides, però, foren
vençudes i el seu càstig (com veiem, tot aquell que s'atrevia a rivalitzar amb
un déu o amb una musa tenia el seu càstig si no vencia) fou ser convertides en
gralles, les aus de veu més
desagradable.”
Els cants perfumats d’Euterpe
Pep Alsina i Frederic Sesé
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada