Euterpe, 1592 grabat de Hendrick Goltzius |
“Euterpe, musa grega de la música i una de les nou
filles de Mnemòsine (la personificació de la memòria) i Zeus (el déu de la
llum), va néixer molt bella, silenciosa i, sobretot, receptiva a tot el món
sonor que l'envoltava. Des de petita havia agafat el costum d'estirar-se enmig
de qualsevol prat, amb els ulls tancats i els braços oberts, per recollir els
sons que li feien arribar el vent i els animals: era com si s'alimentés de les
seves percepcions. Ben aviat va aprendre, però, a imitar els sons de l'entorn:
escoltava i jugava a despistar els ocells i els llops, que creien sentir un
parent proper sota les branques d'un arbre, o el so del vent i del tro, que
diuen que era capaç de fer a la perfecció amb l'ajut d'estris que corrien per
casa. Ella creia que així, imitant, seria més a prop de la natura.
Un capvespre d'estiu, però, tot canvià per
Euterpe, passejava sola pel costat del riu i sentí el cant d'un rossinyol, allà
no hi havia sons i prou, sinó que tenien relació els uns amb els altres,
estaven ordenats en una melodia preciosa. Mentre caminava pel camí que la duia
a casa, ja que no volia distreure la inspiració d'aquell ocell, Euterpe la va
imitar i la va aprendre.
Emocionada pel seu descobriment reuní les altres
vuit muses, les seves germanes, i, enmig d'un silenci expectant, començà a
cantar la preciosa melodia. Les noies,
que escoltaven molt atentes, van experimentar com a través de l'oïda sentien
emocions noves i intenses, sobretot Terpsícore (musa de la dansa i de la poesia
coral), que des d'aquell moment reclamava el cant d'Euterpe per poder-lo ballar. Al cap de pocs
dies Terpsícore ja l'havia apresa i la cantava alhora amb la seva germana, però
aquesta musa tenia la veu més greu que Euterpe i la canviava de to perquè no
arribava a les notes que podia fer
Euterpe amb facilitat. D'aquesta diferència va
sortir-ne una música encara més dolça que combinava melodies diferents, però
que, com deia Euterpe, s'estimaven. Les
veus de les dues muses ressonaven enmig de la calma de les valls de l'Helicó i
del Parnàs, les muntanyes on vivien.
Fou un matí, en un dels passeigs que acostumaven a
fer les dues germanes per descobrir sons nous i melodies noves, quan, passant a
prop d'una gran roca de la vall, les veus de les dues muses rebotaren contra la
paret de pedra i tornaren a les seves orelles instants més tard de quan les
havien emès. El resultat fou molt-espectacular: la melodia es perseguia ella
mateixa, era una mena de repetició que esdevenia agradable, era un cànon sense fi que envoltava els caps
de les joves i de tots aquells que les sentien.
Un d'aquests fou un pastor que vigilava ovelles i
que se sentí enamorat d'Euterpe tan bon
punt en va sentir la veu. Com tot bon pastor, ja que és una feina que ocupa els
ulls però no les mans, ell s'havia confeccionat un flabiol ï un tamborí que
tocava per fer-se les estones més lleugeres. S'acostà a les noies i les
acompanyà amb els seus instruments: primer, per temptejar, va tocar una nota
mantinguda i invariable que ell anomenava bordó; després, un cop més segur de
les possibilitats de la melodia, interpretà cinc notes que es tornaven a
repetir en acabar la cinquena, creant així una sensació d'obstinació. El pastor ho anomenava obstinat i, sovint, ho
combinava amb ornaments que fugien de l'estricte obstinat per embellir-lo i
fer-lo més variat. Foren molt feliços
durant molta estona, ja que fer música dóna felicitat.”
continuarà...
Els cants perfumats d’Euterpe
Pep Alsina i Frederic Sesé
Euterpe: Concertino per flauta i banda de Ferrer Ferran.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada