26 de set. 2015

Crònica ruta Vinyoli-Amaya

Joan Vinyoli amb la seva dona, Teresa Sastre. Anys 60
Foto: Arxiu Vinyoli
El dissabte 19 de setembre vam realitzar una visita a la vila de Begur per recordar dos il·lustres noms vinculats a la mateixa: Joan Vinyoli i Carmen Amaya.



Iniciem la visita al mirador del poeta, recordant la seva vida i les reflexions que va fer sobre el fet d’escriure poesia.  A continuació vam recórrer els llocs emblemàtics de la ciutat relacionats amb els molts anys que va estiuejar a la mateixa: el bar Tothora, el Centre Artístic Beguerenc, les dues cases d'estiueig, la plaça de la vila, el mirador de Sant Ramon i el Castell amb el seu botó de roda, centre de l’univers vinyolià a Begur.


En cada punt vam llegir poemes i comentaris de totes les seves obres: "Primer desenllaç", "De vida i somni", "Les hores retrobades", "El Callat", "Pel camí dels mesos", "Realitats", "Tot és ara i res "," Encara les paraules "," Ara que és tard "," Llibre d'amic "," El griu "," Cercles "," A hores petites "," Cants d'Abelone "," Domini màgic " i "Passeig d'aniversari".


Des de les altures espirituals del castell de Begur, ens vam dirigir al Mas Pinc, lloc de recolliment i refugi de Carmen Amaya. El Mas pinc és una típica masia catalana,  en la qual es conserva una de les poques torres de defensa originals del segle XVII i que van servir de protecció als seus habitants contra la pirateria. El 1961 Carmen Amaya compra el Mas Pinc i s'estableix en ell fins a la seva mort, el 19 novembre 1963.

En Mas Pinc rendim un homenatge a la catalana més universal i recordem el que van dir d'ella personatges com: Orson Welles, Fred Astaire, Charles Chaplin, Greta Garbo o Jean Cocteau.

D'ella mateixa va dir: “Nací a la orilla del mar. Mi vida y mi arte nacieron del mar.” 

Mas Pinc
AQUELLA CARMEN
Cuando Carmen,
cuando Carmen quedo quieta,
a las claritas del alba,
y se hizo mármol su cuerpo,
moreno de pura raza.
Barcelona,
Barcelona dando gritos,
mando doblar sus campanas,
y se quedo sin aliento
el compás de la sardana.
Y en aquel momento mismo,
se apagó el son de la zambra.

Carmen, gitana nacida
de un sarmiento y de un coral,
Carmen, era tu bata extendida,
la cola de un pavo real.
Cuando pasaste la raya
y tu llama se apagó
ya no canto la Zumaya,
ni la guitarra tembló,
Carmen, Carmen,
Carmen…¡Carmen!
Se murió Carmen Amaya,
y España entera lloró.

En Sevilla,
en Sevilla los espejos,
con su cristal de agua verde,
en los tablaos comentaban:
¿Por qué esa Carmen no vuelve?
La Malena,
La Malena hablaba sola,
La Niña rompió sus peines,
y Juana, la Macarrona
encendió un velón de aceite.
La Giralda está sin brazos,
y la Alhambra, sin cipreses.

Carmen, gitana moruna
de alfajores y de hollín.
Carmen, era tu bata una luna
de nardo en el Albaicin.
Cuando pasaste la raya
y tu llama se apagó
ya no cantó la Zumaya,
ni la guitarra tembló,
Carmen, Carmen,
Carmen…¡Carmen!
Se murió Carmen Amaya,
y España entera lloró.

Del Somorrostro en la playa,
ya su estrella se apagó
se derrumbó su muralla,
como la de Jericó
Carmen, Carmen,
Carmen…¡Carmen!
Se murió Carmen Amaya,
y el mundo entero lloró.

León y Solano



Després de recuperar forces al casino la Constància de Sant Feliu de Guíxols, vam visitar l'exposició Barcelona-París-Nova York, d'Urgell a O'Keeffe – en l’espai Carmen Thyssen del monestir de Sant Feliu de Guixols- . L'exposició mostra com ha evolucionat la representació de la ciutat des del Romanticisme fins a les avantguardes, i les tres metròpolis que donen títol a l’exposició en són l'exemple. Les influències estètiques i la personalitat dels artistes a l'hora de tractar el tema expliquen aquest pas del segle dinou al vint : el trànsit del món rural a la vida urbana i la transformació de la societat.  

"La nevada de 1887", de Joaquim Pursals
oli sobre tela

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada