“Totes les bèsties de càrrega és la invitació més impressionant que cap
escriptor català hagi fet a la solidaritat i al servei. És també una de les obres més importants de
l'autor. No sé si la més important. Això
és difícil de dir, perquè, a causa de
l'afany de Pedrolo d'assajar
tècniques diferents, de tractar els
temes més variats i d'assenyalar els problemes més vius i més urgents de la
nostra societat, les seves obres més
importants són diverses. Vull dir que la
més important serà una o serà una altra segons l'angle des del qual s'enfoqui
el judici. Totes les bèsties de càrrega té la seva acció, per dir-ho amb mots d'un comentarista discret,
en un país imaginari, al qual el lector sensible es troba aviat
incorporat perquè, passades les primeres
pàgines, s e sent el protagonista i reviu, en la lectura d'una història metafòrica, la seva aventura de membre d'una comunitat que
es resisteix a la destrucció.
L'obra de Manuel
de Pedrolo es divideix, des d'un
cert punt de vista - segons el meu parer-, en dos grups de textos: l'un per als qui vulguin entendre i l'altre, sobre un món concret i immediat, en el qual aquest món és descrit amb una
minuciositat zolesca. Totes les bèsties
de càrrega pertany al primer grup.
El llenguatge i les imatges de Manuel de Pedrolo en aquest llibre són
d'una gran cruesa; a vegades, alguna escena voreja la caricatura... L'una
cosa i l'altra estan al servei del fi proposat. Res no hi és desplaçat. Per a
dir el que calia dir, Pedrolo havia
de recórrer a procediments originals, i
ho ha fet amb una eficàcia sorprenent. Bé, sorprenent
no, perquè ja ens és coneguda la seva
habilitat narrativa: insòlita. L'acció, aparentment fantàstica, és de fet d'un realisme punyent. Transcorre en un període breu de temps, però aquest període breu de la novel·la abasta
un període d'anys, que el lector coneix, de persecució i de resistència, de dubtes i de febleses, de cansament i de recuperació, de sorpreses i de treball pacient, d'irritació i de cops d'audàcia, d'il·lusions malèvoles i de resignació
impacient... És el resum, en unes
tres-centes pàgines, d'una de les etapes més perilloses de la història d'un
poble. Parlant de la història escrita, Jaume
Vicens Vives, a la seva Notícia de Catalunya, va dir: "Per a la tasca de conèixer-nos
necessitem la col·laboració dels poetes, dels novel·listes, dels assagistes, dels
esperits que tenen el do d'intuir, sense
documentació prèvia, els batecs més
ocults de l'ànima del poble. Una estrofa genial -on les paraules prenen
l'equilibri just forçat pel ritme-, una
descripció espurnejant - on es defineix un esperit individual o col·lectiu-, poden
esclarir en un instant replecs íntims on mai no podrà arribar el més ben muntat
microscopi documental". Totes les bèsties de càrrega és, per al
lector iniciat, aquest complement literari a la història documental que Vicens Vives reclamava en un to una
mica impacient. Amb raó, perquè han estat pocs els narradors catalans
que hagin considerat que el seu servei podia anar més enllà del simple fet
d'escriure en català -que és, naturalment, per si sol, un servei gairebé sempre fet amb més sacrifici
que glòria i guany-. Manuel de Pedrolo ha entès, amb d'altres, que calia anar més enllà d'aquest simple fet
d'escriure en català; i, si ell ha trobat l'època que li proporciona el
tema escaient per a les seves grans ambicions literàries, la nostra època ha
trobat, en aquest autor, el novel·lista que li convenia”.
9 obstinats
Vicenç Riera Llorca
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada