“Podeu riure, amics meus, de la dita que assegura que una flor no fa estiu.
L’opinió d'una persona, sigui de la manera que sigui, sempre és compartida per
un tant per cent de mentalitat semblant. A mes, àdhuc els que tenen una idea
mes o menys aproximada del calvari dels escriptors, no copsen pas una centèsima
part del seu patetisme , ni dels infinits matisos que el fan més cruel i més feixuc.
L'escriptor, entre nosaltres —i una mica per tot arreu— és dut d'Herodea a Pilat,
és flagel·lat i escarnit i un cop els safons se l'emmenen amb la creu al coll,
no troba pas cap Cirineu ni cap Verónica i agonitza entre lladres, no pas com
Jesucrist, amb un de dolent a l'esquerra i un de bo a la dreta, sinó amb un de
pitjor a cada costat. L'escriptor professional, a Catalunya, gairebé no existeix,
els que existeixen han d'apuntalar-se en
el teatre o en el periodisme , els dos braços de la creu on, probablement,
restaran clavats i on s’escolarà la seva vida, tot paladejant el fel i vinagre
dels nostres jueus.
El teatre proporciona guanys, però a costa de transigir en una pila de
coses.
La primera d'aquestes coses i la mes greu, és la mentalitat del públic que,
actualment encara , acut a les taquilles dels teatres. Després d'acontentar
aqueix públic, que no sap res de literatura, cal cultivar l'empresari, el
primer actor i la primera actriu, Fer un treball subterrani, llarg, constant i deixar la modèstia a la
porteria del teatre o enmig dels sabatots vells dels còmics, tenir compte a adular
a temps i a no abandonar la trinxera d'entre bastidors i disputar-la, si convé
, a sang i a foc, contra el company o contra l’amic. Més val fer obres dolentes
i saber-les dur a port que fer-les bones i adormir-se a la palla . Altrament,
si veiessin la cara que posen els còmics i empresaris en sentir parlar dels
literats! Per a ells una comèdia o drama escrit literàriament és quelcom que
els esborrona. No , per Déu, res literari no, Tot seguit venen els calaixos
escurats i uns quants espectadors que pesen figues i es petrifiquen en llurs
seients, d'on cal arrabassar-lo s amb ternals, feina que augmenta les despeses.
L'escriptor que tasta els èxits teatrals difícilment sap passar-se'n sense
aplaudiments i diners!...
Qui és prou sant per refusar-los? Qui és prou sant per girar l’esquena al
públic i als drets d'autor i fer el propòsit de treballar per a ell i llançar
la seva obra al carrer a fi que cadascú la paladegi tot sol, en la intimitat de
la cambra i del coixí. Qui, avesat als esclats d'entusiasme, als crits de
l'autor, als què?, sabrà avenir-se al silenci que esdevé després de publicar un
Ilibre, silenci que produeix la sensació
depriment d'haver-lo tirat a un pou, silenci que a vegades ni els crítics interrompen?
Quan tal periodisme , és un ofici abassegador.
En el periodisme tenim el capatàs, la reglamentació, la disciplina més o no
tan militar; i en les hores que l'escriptor se n'allibera, se sent encara
esclau, dominat per la rutinària confecció de frases i paràgrafs i de llocs
comuns, empastifat del baf del maquinisme de la literatura que acaba d'expel·lir.
Aleshores li costa de tornar a prendre la ploma. Es menjar sobre pair És voler
paladejar una llaminadura amb l'estómac ple de faramalla. Jo, entengui's bé, no
blasmo la literatura periodística. Es una cosa digna i bona, però quan un hom
aspira a una altra de millor ens sembla menys bona i digna del que realment és.
El periodisme per al poeta i l’escriptor imaginatiu té una horrible semblança
amb el purgatori. La paraula sola em suggereix la visió d'una pila d’ànimes nues
i arraulides amb les mans juntes l'esguard al cel, resant i sospirant en espera
d'una ma caritativa , purament imaginaria
que les vingui a treure de les flames. El periodista per vocació no ha cremat
mai en aquest purgatori.”
El calvari de l'escriptor
per Prudenci Bertrana
[conferència pronunciada el 22 de maig de 1933 a l’Ateneu Enciclopèdic Popular i reproduïda al Diari Mercantil (24-27 de maig, 1933)].
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada