11 de set. 2019

El calvari de l'escriptor, tres


“En l`’art del periodisme hi ha eminències tan respectables com en l’art de la novel·la o de fer poemes; àdhuc us confessaré que en fer de periodista l’escriptor imaginatiu adquireix agilitat, però evidentment el periodisme no és fet per a homes amb escrúpols estètics, lents de concepció, afeccionats al retoc, a la justesa de les imatges i a l'estil depurat. Pau Valéry, segons digué en la conferencia donada en la llibreria Catalònia, no creu en la facilitat. Jo no goso dir que opino com ell i encara menys que ell opina com jo.

No sóc prou digne de vanar-me en públic de coincidir amb un home de la seva magnitud . El cert és que el periodisme exigeix facilitat, una concepció ràpida i una mà lleugera.

Molt patirà aquell que tingui per norma assentar els peus a consciència, esporuguit de petjar en fals, mentre un altre l’empeny constantment i l’obliga a córrer. El neguit de fluctuar entre la possibilitat de caure o de passar per inútil li amargarà l’existència. I amb l’existència amargada no es fa pas res de bo , ni sentiu ganes d'intentar-ho . El periodista, per altra part, està subjecte a totes les vicissituds que afecten els obrers manuals, sense, però, disposar de les seves armes. Un canvi d'orientació econòmica o política, la fallida absoluta de l'empresa, la necessitat de fer economies el poden llançar del diari o almenys li fan sentir el perill de perdre el seu pa de cada dia.

A Catalunya son poques les empreses periodístiques que ofereixen, als escriptors, garanties de respecte i d'inamobilitat, i son encara menys les que els donen un sou raonable. Evidentment, ningú de vosaltres s’imaginarà que a un periodista ben pagat li resti massa temps de fer una obra sòlida, pensada i repensada i escrita amb l’esperit tranquil, sense discontinuïtats, sense encallades i represes destarotadores, sense que la lassitud , la desconfiança , el pessimisme s'emparin del seu esperit. Sí, no hi ha pas dubte que existeixen homes d'un tremp superior que arriben a superar totes les   dificultats i totes les angúnies i fan la seva obra intel·lectual sense deixar de fer la mecànica , de la qual viuen . Però son excepcions, i de les excepcions no en pot pas tirar cap tros a l’olla el crèdit literari de tot un poble . I ara parlem una mica del periodista subaltern. En qüestió de categoria abunden els aspirants a escriptors. Un aspirant a escriptor, tant pot ésser jove com vell, com casat, com solter. U n aspirant a escriptor té la mateixa gana i gasta la mateixa roba i el mateix calçat que els aspirants a grans càrrecs i prebendes, però cobra un jornal de murcià propens a secundar les ordres de la FAL Si pot passar-se amb la mesada que li dona el diari, és que no té criatures ni malalties (...), en menjar en taula de marbre sense estovalles ni tovalló i en entendrir alguna dona del carren Viurà la bohèmia autentica i finirà en satíric rebentador i en pispar estilogràfiques i paraigües dels companys, que és un mitjà com un altre d'assolir fama. Altrament, es veurà obligat a cercar una ocupació suplementària, i si amb una ocupació en té massa per fer la seva obra en puresa, què passarà amb dues?

El periodisme també enllamina. Un hom sap quan hi entra i no sap quan en sortirà. Té la seva part afalagadora. Un hom es fa passar les ganes de veure reproduït el pensament en lletra de motllo , un hom galleja del poder que té i del respecte que fa la premsa, de la qual som un element,  un hom s'arma d'un carnet i d'una insígnia i es creu temible i invulnerable . Els jorns s'escorren entre l’activitat i presumpció.”


El calvari de l'escriptor
 per Prudenci Bertrana
[conferència pronunciada el 22 de maig de 1933 a l’Ateneu Enciclopèdic Popular i reproduïda al Diari Mercantil (24-27 de maig, 1933)].


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada