Fragment:
Alçar la veu, el pas més
difícil
Encara ara quan he d’escriure per donar la meva opinió sobre temes
vinculats al meu origen, a la meva condició de filla de família musulmana
marroquina, encara em tremola la mà, teclejo amb por de ser castigada, de nou,
per trencar el silenci que m’han imposat des de petita. Pot semblar estrany
perquè fa anys que abordo aquestes qüestions, des de l’entorn segur de la
ficció o bé a través de xerrades, entrevistes, articles d’opinió o converses
privades. Molta gent m’ha dit que soc molt valenta de fer-ho, però això no vol
dir que no tingui por, que no tingués por la primera vegada que vaig escriure
sobre el que no es podia explicar i cada cop que torno a la violència,
l’opressió i la injustícia en què hem crescut jo i les dones que més m’he estimat.
No parlo d’aquests temes per ser valenta, ho faig per sobreviure.
Durant molts anys l’escriptura era l’únic instrument que tenia a l’abast
per no ofegar-me del tot, per no claudicar davant dels embats del masclisme.
Encara ara no he pogut treure’m del damunt la sensació que estic transgredint
alguna norma quan trenco el mutisme que m’ha imposat la llei del pare. Això no ho
diguis, no ho expliquis, no revelis segons quins fets i maneres d’entendre la
condició de la dona és un dels pilars fonamentals de l’educació que moltes dones
hem rebut de manera constant al llarg de tota la vida. Tot i que sembli
mentida, vivint en una societat moderna, occidental i democràtica on la
igualtat de drets és una realitat legal i hi ha una consciència feminista
creixent, a les dones com nosaltres, filles de la immigració musulmana, encara
ens costa Déu i ajuda treure la veu a l’esfera pública per denunciar el
masclisme concret en el qual hem crescut. La por no és infundada: el temor de
ser rebutjades, expulsades del nostre grup de procedència és més que
justificat. Si alguna de nosaltres gosa alçar la veu per denunciar el sistema
ferotgement discriminatori en què hem viscut i fer un memorial de greuges, tant
de les nostres vides com de les de les dones amb les quals hem conviscut, sap
de ben segur que la reacció més probable serà l’expulsió sumària, més encara si
toquem temes tan delicats com la sexualitat o la religió. Si demanar la paraula
per expressar, o tan sols descriure, totes les injustícies que les dones hem
patit és un acte subversiu en ell mateix, per als «nostres» aquesta gosadia és
vista com una traïció a la família, a la tribu, a la pàtria i sobretot a
l’islam. Treure la veu del fons de la gola per denunciar públicament els
mecanismes que ens han relegat a la condició de ciutadanes de segona, havent
pres la distància necessària per identificar-los, es converteix en una
rebel·lió intolerable i mereix tots els càstigs terrenals i divins.
Estava acostumada a sentir aquesta pressió procedent d’aquells que encara
creuen que la lleialtat a l’origen està per damunt de qualsevol altra
consideració, que l’islam és la religió vertadera i que s’ha de defensar contra
un entorn hostil. Ja m’havia avesat a rebre crítiques dels qui no volien que
l’ordre establert es mogués ni un mil·límetre de com ens venia donat. Aquestes
crítiques no em sorprenien, com no em sorprenien els sermons histèrics dels
barbuts que clamaven contra l’alliberament de les dones. Però per al que no
estava preparada era per a l’escenari actual en què les noies més joves, en
comptes de sumar-se a la lluita contra el masclisme del qual procedim,
s’afegeixen als discursos religionitzants, s’apunten a les versions reaccionàries
que volen frenar el progrés de les dones i, en nom de la pertinença identitària
i l’essencialisme religiós, aixequen la veu per defensar aquells elements objectivament
nefastos per a la nostra dignitat. Per si això no fos prou, no són només els
imams a les mesquites o les filles alienades a les xarxes qui ens insten a
assumir la nostra condició de subalternes, sinó que des de fa algun temps també
l’esquerra ha caigut en la trampa del relativisme cultural i ha passat a
reivindicar acríticament tot allò de què hem fugit i per què hem pagat un preu
altíssim.”
El proper dimecres,
15 de gener de 2020, Vespres Literaris,
organitza la presentació del llibre de la Najat
El Hachmi, “Sempre han parlat per
nosaltres”. Amb la presencia de l’autora,
l’acte el presentaran les nostres companyes Eva Torralba i Fabiola Gil, tenint lloc a l'espai Enric Granados, de la
Biblioteca Central de Cerdanyola del Vallès (Plaça d'Enric Granados, 1), a les
19.00 hores.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada