La visibilitat d’Isabel-Clara Simó
per Héctor Serra
Ara Llibres
06/02/2013
“Hi ha aquell rerefons com de sòlid bagatge vital i literari en cada nou fragment que, en una superposició calibrada, acaba per constituir Els invisibles, l’aterratge d’Isabel-Clara Simó al catàleg d’Amsterdam, segell literari d’Ara Llibres. Si amb Un tros de cel (Bromera, 2012) la temàtica crua posada sobre paper aconseguia per moments regirar les entranyes, amb aquest nou lliurament l’alcoiana apunta directament la consciència en una cirurgia a cor obert de l’ànima humana. Com el generós poema que juga a deixar anar uns versos amples i universals, bo i admetent noves i velles lectures i relectures, la novel·la de Simó esdevé una provocació de sospites no resoltes, una atmosfera oberta amb regust de pregonesa existencial, que ha d’agafar ben íntegre el lector per tal de no perdre’s en aquesta tramoia d’històries i perfils diversos, convergents i divergents ensems, que demanen anar reinterpretant-se a mesura que es passen les pàgines.
Al capdavall, la comunitat com a concepte, la societat, que parteix des de la ficció en l’autora però que aboca a un reflex de nosaltres mateixos en la vida real. Així, una mica de gairell, és com podria veure’s Els invisibles: un cant a l’assentament humà, l’animal en societat des que temps era temps, de resultes de la interacció d’amfitrions i nouvinguts, on el progrés ha anat afaiçonant (des)interessos i relacions mogudes per la fraternitat, la recança, l’enveja o la rancúnia. I, inexorable, el secret, l’ocultació: allò que modifica el caràcter i mena el comportament. La comunitat que Isabel-Clara Simó ha dibuixat en aquest treball és eixa xarxa de biografies escrites des de l’anonimat amb què s’abaten els nostres dies, les nostres contrades, la nostra civilització. Una societat que acaba per engolir tot allò que hi és, allò que existeix, la mateixa realitat. Com si d’un embut es tractara. Com si no fórem allà.
I tot això es presenta amb una astúcia més o menys demolidora però
sostinguda. El desenvolupament dramàtic va sumant metòdicament fils a la
teranyina, sense acabar de construir-la del tot, apel·lant a la intel·ligència
del lector i a la seua imaginació visual per recrear les rutines i
reinterpretar les escenes individuals que acaben formant el conglomerat. Creant
un conjunt com a emblema, la narració s’agilitza quan toca descriure els
diferents cosmos que coven l’obra. És el fort de l’autora: quan diu medicina,
ve la sentor d’hospital; quan diu pintura, ve la sentor d’aquarel·la i
aiguarràs; quan diu política, ve l’actual sentor de podridura, tràfic
d’influències i picabaralles internes. No debades, el llibre amaga tot un
seguit de filigranes subtils que basculen entre el compromís i la denúncia, i
que remouen un statu quo polític i social desbocat. El pòsit filosòfic es troba
en el tram final de l’escrit, on la novel·lista trena amb versatilitat una
acrobàcia dialèctica que perfectament podria sostindre’s com una peça teatral,
ni que siga amb temptativa (recordem que el dramaturg Pep Cortés va portar a escena l’obra Còmplices).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada