“Encara que els Bain s'haguessin escarrassat
durant anys no haurien tingut més èxit a l'hora de convertir la sala d'estar en
un museu petit però admirablement complet de coses que suggerien tensió,
incomoditat o la tomba. Però ni tan sols ho havien intentat mai per
impressionar. Alguns dels objectes de la sala eren regals de casament; altres
els hi havien posat de tant en tant per substituir els que havien estat
víctimes de l'ús i de! pas del temps, i uns cinc anys abans, quan es va anar a instal·lar
amb els Bain, el Senyor Gran n'havia portat uns quants.
Era curiosa la perfecció amb què tots s'adaptaven
al pla general. Era com si els hagués escollit una persona entusiasta que no
concedia gaire importància al temps, sempre que pogués aconseguir el resultat
final de transformar la sala d'estar dels Bain en una cambra dels horrors
domèstica, lleugerament modificada perquè la utilitzés la família.
Era una sala de sostre molt alt, amb fusta vella,
pesant i fosca, que inevitablement feia pensar durant molta estona en cucs de
seda i panys de plata. El paper era de color de mostassa passada. El dibuix,
que havia estat una cosa fina d'un to més fosc estampat amb or espurnejant,
s'havia descolorit en una sèrie de línies i taques que es resolien, davant la
mirada de les persones susceptibles, en hordes de caps magullats i perfils
torturats, alguns sense ulls, altres amb esberles coagulades que feien de boca.
Els mobles eren foscos, incòmodes i propensos a
cruixir dolorosament; uns cruixits sobtats, aguts, que només semblaven
produir-se quan ja els resultava impossible mantenir el seu silenci valerós.
Els coixins entapissats i deslluïts desprenien una olor de tancat i de terra, i
per més que Mrs. Bain s'hi esforçava, una pellissa grisa s'acumulava a les
clivelles.
Els braços en tensió perpètua de tres figures
tallades, que eren insistentment femenines fins a la cintura i després es
perdien, discretes, en una confusió de volutes i balances, sostenien la taula
del centre. A sobre hi havia una filera de llibres irreprotxables, que
s'aguantava pels costats gràcies als muscles tensats de l'espatlla de dos elefants
de guix de color de bronze, que sempre empenyien, avorrits.
En el faldar de la xemeneia, profusament tallat,
hi havia la figura de colors alegres d'un nen de pagès, de cabells arrissats,
feta amb molta traça perquè estigués assegut a la lleixa amb una cama penjant.
Realitzava l'acció eterna de treure's una espina del peu grassonet i les
arrugues d'un dolor cruel li solcaven la cara rodona amb molt de realisme. Just
a sobre hi havia un gravat a l'acer d'una cursa de quadrigues, amb una gran
polseguera, les quadrigues a tota velocitat, els aurigues que fuetejaven amb
fúria els cavalls enfollits, i els mateixos cavalls, que l'artista havia captat
un moment abans que els rebentés el cor i caiguessin morts de fatiga.
La paret de davant estava dedicada a la religió en
l'art: un gravat a l'acer de la crucifixió, que no escatimava els detalls
horripilants; un gravat sèpia del martiri de Sant Sebastià, amb les cordes clavades
als braços que se li retorçaven a l'estaca i el cos ample i flonjo ple de
fletxes; una còpia a l’aquarel·la d'una Mare de Déu dels Dolors, amb els ulls
d'agonia aixecats cap a un cel fred i llàgrimes grosses, amargues, a les galtes
pàl·lides, que les draperies com mortuòries que li embolcallaven el cap encara
tornaven més pàl·lides.
Sota les finestres hi havia penjada una pintura a
l'oli de dues ovelles perdudes, molt juntes, desesperadament arraulides, enmig
d'una gran tempesta. Era una de les aportacions a la sala del Senyor Gran. Mrs.
Bain solia observar que el marc valia no sé pas quant.
El tall de paret de darrera la porta era reservat
a una mica d'art modern que un cop havia cridat l'atenció de Mr. Bain a
l'aparador d'una papereria: un gravat de color que representava un pas a
nivell, amb el tren que s'hi acostava molt de pressa, inexorablement, i un
automòbil baixet, vermell, que intentava creuar la via abans que el monstre de
ferro l'esclafés cap a l'eternitat. Per norma general, les visites nervioses a
qui els tocava una cadira encarada a aquesta escena buscaven una excusa per canviar
de seient abans de poder dedicar-se plenament a la conversa.
Entre els adorns, col·locats sobre la taula, i el
piano vertical amb una despreocupació estudiada, hi havia un lleó petit i
daurat de Lucerna, un Laocoont minúscul de guix escrostonat i un gatet ferotge
de porcellana sempre a punt de saltar sobre una rata indefensa i grassona,
també de porcellana. Aquest darrer havia estat un dels regals del casament del
Senyor Gran. Mrs. Bain explicava, en veu baixa pel temor que li inspirava, que
era molt antic.
Els cendrers, que eren un producte oriental,
tenien forma de caps grotescos, encoixinats amb una mica de cabell humà, de
color gris, ulls prominents, vidriosos, morts, i boques que s'allargaven fins a
constituir un gran forat, en el qual els que tenien valor per fer-ho podien
llençar la cendra. Així, fins i tot els detalls més petits de la sala es
mantenien fidels a l'esperit general i en consolidaven l'efecte.”
Un senyor gran i encantador
Dorothy Parker
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada