3 d’abr. 2021

propostes 21-22, 21

 

Títol: La mort a Venècia


Autor: Thomas Mann


Traductor: Joan Fontcuberta Gel


Edicions Proa, 2009


120 pàgines


Proposa:  Maria Contijoch

 

SINOPSI:


La mort a Venècia descriu el drama interior de Gustav von Aschenbach, un destacat escriptor alemany d'edat madura que arriba a Venècia amb la intenció de renovar la inspiració perduda. Instal·lat a l'hotel, Aschenbach s'interessa en un adolescent polonès anomenat Tadzio, dotat d'una bellesa extraordinària, el qual acaba convirtint-se en objecte d'una silenciosa adoració per a l'escriptor.


S'inicia llavors una minuciosa descripció del trànsit psicològic d'Aschenbach, la moralitat convencional del qual comença a cedir sota el pes d'una passió prohibida. El rigor intel·lectual i l'estoica disciplina de l'escriptor es veuen profundament afectats per l'enamorament que el trastorna. Tanmateix, l'amor de l'artista es manté en un pla purament intel·lectual, car la por del rebuig l'impedeix d'acostar-se físicament al jove. Mentrestant, la ciutat es veu amenaçada per una epidèmia de còlera que és ocultada per les autoritats per temor a l'èxode dels turistes. Tanmateix, els rumors sobre el mal s'escampen i els estrangers comencen a marxar. Aschenbach, que ha tingut coneixement de la pesta de manera primerenca, renuncia a partir per no privar-se de la proximitat d'en Tadzio, la família del qual sembla ignorar per complet el que passa.


La salut d'Aschenbach decau progressivament fins que un dia, quan la família de Tadzio es prepara per anar-se'n, mentre contempla extasiat el noi a la platja, l'escriptor pateix un desmai que anticipa la seva mort. La novel·la s'acaba amb un comentari convencional, al mateix temps que irònic, sobre el pesar que ha suscitat en el món la mort de l'artista.


 

Paul Thomas Mann (1875-1955) fou un novel·lista alemany guardonat amb el nobel de literatura l'any1929.


Destaca sobretot per una sèrie de novel·les èpiques de gran contingut simbòlic, tot i que sovint també iròniques, que revelen la psicologia de l'artista i l'intel·lectual. També se'l recorda per l'anàlisi i la crítica de l'ànima alemanya i europea de principis del segle xx, partint d'històries alemanyes i bíbliques modernitzades, a més d'idees de Goethe, Noetzsche i Schopenhauer.


Va néixer el 6 de juny del 1875 a la ciutat de Lübeck, població situada a l'actual estat de Slesvig-Holstein, i fou el segon fill de Thomas Johann Heinrich Mann, senador. Després d'estudiar ciències a l'Institut de Lübeck, va romandre a la Universitat de Munic preparant-se per a la carrera de periodisme, estudiant història, economía, història de l’art i literatura.


Amb l'arribada d'Adolf Hitler al poder l'any 1933, es va exiliar a Suïssa fins al 1938, any en què es va traslladar als Estats Units d’Amèrica, on va fixar la residència definitiva. L'any 1939, fou nomenat professor de literatura a la Universitat de Princenton, on es reuní amb Albert Einstein. El 1942, es traslladà a Califòrnia, i esdevingué ciutadà nord-americà el 23 de juny del 1944. El 1952, retornà a Europa, i s'establí a la ciutat de Kilchberg, població prop de Zuric. Morí en aquesta última ciutat el 12 d’agost del 1955.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada