Edgar Allan Poe |
La novel·la
policíaca va néixer al segle XIX. Mitjançant l'observació, l'anàlisi i la
deducció s'intenta resoldre un enigma, normalment un crim, per trobar l'autor i
el seu mòbil. En la novel·la policíaca el detectiu mai fracassa, per tant,
sempre obtindrem al final les respostes als interrogants sembrats en les seves
pàgines. Mai parlen de crims perfectes. El lector sol identificar-se amb
l'investigador i viu en primera persona les indagacions que reconstrueixen el
crim fins a donar amb l'assassí.
El relat
policial, netament urbà, va néixer alhora que els cossos policials a les
ciutats europees i nord-americanes del començament del segle XIX. Es considera
a Edgar Allan Poe el pare de la
novel·la policíaca, amb la publicació l’any 1841 del relat “Els crims del carrer Morgue”. A aquest van seguir “El misteri de Marie Roget” (1842), “La carta robada” (1843) i “L'escarabat d'or” (1844). A Poe devem
el primer detectiu literari, Auguste
Dupin, antecedent del celebèrrim Sherlock Holmes.
La narrativa
policial, en els seus començaments centrava l'interès en l'argument, en tant
que la trama s'aclaria mitjançant el mètode deductiu. Des de la dècada de 1930,
el centre d'interès va variar cap a l'explicació psicològica dels fets i en el
comportament dels personatges. I. des de fa algunes dècades, l'estil és molt
més realista i violent. Els crims tenen raons concretes; la trama barreja
intriga, espionatge, violència, i innovacions científiques.
La majoria de
novel·les policíaques tenen certs trets comuns: plantejament d'un cas que, al
principi sembla indesxifrable i complex. No obstant, utilitzant la lògica i
l'intel·lecte es podrà resoldre.
A l'hora de
parlar dels grans autors del gènere policial es distingeix entre l'escola
anglesa o novel·la-problema i l'escola nord-americana o de sèrie negra. En la
primera, el detectiu pertany a un estatus social alt i s'enfronta al cas amb
calma, pas a pas, fins aclarir mitjançant l'anàlisi. Per la seva banda, a
l'escola nord-americana la violència i l'ús de les armes és habitual. Els fets
solen ocórrer en llocs sòrdids.
De l'escola
anglesa, destaquem: Arthur Conan Doyle,
escriptor escocès (1859-1930), pare literari de Sherlock Holmes, sens dubte
l'investigador per excel·lència, al qual acompanyava i prestava la seva
perspicàcia el doctor Watson. Són nou les novel·les protagonitzades per tots dos:
“Estudi en escarlata” (1887); “El signe dels quatre” (1890); “Les aventures de Sherlock Holmes”
(1891); “Les memòries de Sherlock Holmes”
(1892); “El gos dels Baskerville” (1901);
“El retorn de Sherlock Holmes”
(1903); ”La vall del terror” (1914);
“La seva última salutació” (1908-1917)
i “El llibre de casos de Sherlock” (1924-1926).
G.K. Chesterton, escriptor anglès
(1874-1936), creador del Pare Brown,
un sacerdot catòlic d'aparença ingènua, però d'esplèndida agudesa mental, que
va ser l'investigador protagonista de més de cinquanta històries policíaques,
reunides en 5 volums entre 1911 i 1935: “La
innocència del Pare Brown”; “La
saviesa del Pare Brown”; ”La incredulitat del Pare Brown”; “El secret del Pare Brown” i “L'escàndol del Pare Brown”.
Agatha Christie, escriptora i
dramaturga britànica (1890-1976), la més coneguda del gènere. Tremendament prolífica,
va escriure més de cent títols, molts d'ells portats al cinema, com “Assassinat a l'Orient Express” o “Deu negrets”. Els seus personatges més
coneguts són Hèrcules Poirot i
l'anciana investigadora Miss Marple.
George Simenon, escriptor belga (1903-1989),
autor de les novel·les i relats protagonitzats pel comissari Maigret.
L'escola
nord-americana va sorgir a partir de 1930, coincidint amb l'època de la Llei seca, que prohibia la venda d'alcohol,
quan els gàngsters campaven per les ciutats nord-americanes. Destaquen:
Dashiell Hammett, escriptor
nord-americà (1884-1961), que va dedicar tota la seva carrera a escriure
novel·les i relats policíacs. Entre els seus personatges més famosos estan el
dur i irònic Sam Spade del “Falcó maltès” (1930). La parella de
detectius, Nick i Nora Charles, del “Home prim” (1934); i l'agent de la
Continental de “Collita roja”
(1929).
Raymond Chandler |
Raymond Chandler, autor nord-americà de
novel·la negra i guionista de cinema (1888-1959), creador del detectiu privat Philip Marlowe Algunes de les seves
novel·les són “El somni etern” (1939);
“La dama del llac” (1943); “El simple art de matar” (1950) o “El llarg adéu” (1953).
Patricia Highsmith, nord-americana
(1921-1995), les seves obres giren al voltant de la culpa, la mentida i el
crim, marcades pel pessimisme i la crueltat. Obres seves són “El talent de Mr. Ripley”; “A ple sol” o “El joc de Ripley”.
A Espanya
també es va cultivar el gènere policíac des dels seus inicis. Ja al segle XIX, Pedro Antonio de Alarcón va escriure el
relat “El clavo”, en el qual un
jutge i el seu amic investiguen un cas arran de l'aparició d'un crani travessat
per un clau. També Emilia Pardo Bazán
amb la seva novel·la curta “La gota de
sangre”, entre d'altres relats policíacs, es va endinsar en el gènere al
començament del segle XX. Ja en la postguerra, trobem Mario Lacruz amb “El inocente”(1953);
Tomás Salvador amb “El charco” (1953) i “Los atracadores” (1955), i a Francisco García Pavón amb la sèrie de “Plinio”, cap de la policia local de
Tomelloso i el seu particular “doctor
Watson”, el doctor Lotario.
No obstant, l'èxit
absolut va arribar amb Manuel Vázquez
Montalbán i el seu personatge més conegut, el detectiu Pepe Carvalho. Alguns dels seus títols són: “Los mares del sur” (1979), “La
rosa de Alejandría”, “El laberinto
griego” (1991) o “Milenio Carvalho”
(2004). Tampoc podem oblidar a Eduardo
Mendoza, autor de “La verdad sobre
el caso Savolta” (1975) o “El
misterio de la cripta embrujada” (1979). Finalment, Lorenzo Silva, autor de “El alquimista
impaciente”.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada