16 de nov. 2012

Piranesi

 Vespres Literaris us recomana la visita a l'exposició: "les Arts de Piranesi: arquitecte, gravador, Antiquari, vedutista (1) i dissenyador", que CaixaForum Barcelona ofereix fins al 20 de gener de 2013.


(1)    El vedutisme (veduta, “vista” en italià) és un gènere pictòric molt típic del Settecento italià (segle XVIII), desenvolupat sobretot a la ciutat de Venècia. Les “vedute” són vistes generalment urbanes, en perspectiva on es reprodueixen imatges panoràmiques de la ciutat, descrivint amb minuciositat els canals, monuments i llocs més típics, sols o amb la presència de la figura humana. Concebudes com records per viatgers, les vedute van tenir molt èxit, arribant la seva influència a gairebé tots els racons d'Europa, i iniciant una característica forma de representar el paisatge que va ser imitada per molts artistes europeus. Els seus majors exponents van ser Canaletto, Bellotto,  Guardi, Marieschi i  Carlevarijs.
 (font Wikipedia)

del programa de mà:

El 1740 Giambattista Piranesi (Venècia, 1720 - Roma, 1778) va arribar per primera vegada a Roma en el seguici de l'ambaixador de Venècia als Estats Pontificis. El descobriment de l'antiguitat romana va provocar-li una fascinació sense límits, acompanyada d'una sensació d'impotència davant la incapacitat d'imitar la grandesa dels antics. Piranesi va substituir llavors les eines d'arquitecte pel burí de gravador, que li permetia exposar les seves idees arquitectòniques i influir en el gust contemporani amb la mateixa llibertat que els pintors i els escultors.

(...) (la exposició) Reuneix una àmplia selecció dels gravats de Giambattista Piranesi, des de la primera sèrie de làmines realitzada el 1743, “Prima Parte di Architetture e Prospettive” (Primera part d'arquitectures i perspectives), fins als seus darrers treballs de la dècada de 1770 dedicats als estudis d'objectes i mobiliari. Són més de 250 gravats procedents de la Fonda-zione Giorgio Cini que mostren la complexitat, la versatilitat i el caràcter multidisciplinari de i'obra de Piranesi des d'un punt de vista triple: artístic, teòric i professional.
A partir de les làmines de Piranesi, Factum Arte ha elaborat prototips de vuit objectes, la qual cosa ha ofert una oportunitat única de reflexionar sobre els seus processos creatius i d'entendre l'originalitat i la modernitat de l'”estil Piranesi”. L'exposició inclou també fotografies de Gabriele Basilico (Milà, 1944), que ha recorregut amb la seva càmera els indrets que va retratar Piranesi a “Vedute di Roma” (Vistes de Roma): un homenatge al gran mestre d'un artista que ha centrat sempre la seva tasca en l'arquitectura i la fotografia paisatgística.



Gravats, objectes i fotografies posen en relleu l'extraordinària modernitat de l’artista venecià i la seva gran influència sobre 'art dels darrers dos segles. La seva sèrie més coneguda, “Carceri d'Invenzione” (Presons imaginàries), va servir d'inspiració per a la poesia romàntica i la novel·la gòtica. Quant a “Le Antichità Romane” (Les antiguitats romanes) van fixar una imatge misteriosa de la ciutat sotmesa al pas del temps i van obrir el camí als paisatges metafísics de Giorgio de Chirico o Salvador Dalí. La magnitud colossal dels seus panorames i vistes i el contrast entre l'esperit visionari i l'execució realista de les làmines fan dels gravats de Piranesi un espectacle inesgotable.





fotografies: Montse Prim.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada