Vespres Literaris us recomana la
visita a l'exposició: "les Arts de Piranesi: arquitecte, gravador,
Antiquari, vedutista (1) i dissenyador", que CaixaForum Barcelona ofereix
fins al 20 de gener de 2013.
(1) El
vedutisme (veduta, “vista” en italià) és un gènere pictòric molt típic del
Settecento italià (segle XVIII), desenvolupat sobretot a la ciutat de Venècia.
Les “vedute” són vistes generalment urbanes, en perspectiva on es reprodueixen
imatges panoràmiques de la ciutat, descrivint amb minuciositat els canals,
monuments i llocs més típics, sols o amb la presència de la figura humana. Concebudes
com records per viatgers, les vedute van tenir molt èxit, arribant la seva
influència a gairebé tots els racons d'Europa, i iniciant una característica
forma de representar el paisatge que va ser imitada per molts artistes
europeus. Els seus majors exponents van ser Canaletto, Bellotto, Guardi, Marieschi i Carlevarijs.
(font Wikipedia)
del programa de mà:
El 1740 Giambattista Piranesi
(Venècia, 1720 - Roma, 1778) va arribar per primera vegada a Roma en el seguici
de l'ambaixador de Venècia als Estats Pontificis. El descobriment de
l'antiguitat romana va provocar-li una fascinació sense límits, acompanyada
d'una sensació d'impotència davant la incapacitat d'imitar la grandesa dels
antics. Piranesi va substituir llavors les eines d'arquitecte pel burí de
gravador, que li permetia exposar les seves idees arquitectòniques i influir en
el gust contemporani amb la mateixa llibertat que els pintors i els escultors.
(...) (la exposició) Reuneix una àmplia selecció dels gravats de
Giambattista Piranesi, des de la primera sèrie de làmines realitzada el 1743, “Prima
Parte di Architetture e Prospettive” (Primera part d'arquitectures i
perspectives), fins als seus darrers treballs de la dècada de 1770 dedicats als
estudis d'objectes i mobiliari. Són més de 250 gravats procedents de la
Fonda-zione Giorgio Cini que mostren la complexitat, la versatilitat i el
caràcter multidisciplinari de i'obra de Piranesi des d'un punt de vista triple:
artístic, teòric i professional.
A partir de les làmines de
Piranesi, Factum Arte ha elaborat prototips de vuit objectes, la qual cosa ha
ofert una oportunitat única de reflexionar sobre els seus processos creatius i
d'entendre l'originalitat i la modernitat de l'”estil Piranesi”. L'exposició
inclou també fotografies de Gabriele Basilico (Milà, 1944), que ha recorregut
amb la seva càmera els indrets que va retratar Piranesi a “Vedute di Roma”
(Vistes de Roma): un homenatge al gran mestre d'un artista que ha centrat
sempre la seva tasca en l'arquitectura i la fotografia paisatgística.
Gravats, objectes i fotografies
posen en relleu l'extraordinària modernitat de l’artista venecià i la seva gran
influència sobre 'art dels darrers dos segles. La seva sèrie més coneguda, “Carceri
d'Invenzione” (Presons imaginàries), va servir d'inspiració per a la poesia
romàntica i la novel·la gòtica. Quant a “Le Antichità Romane” (Les antiguitats
romanes) van fixar una imatge misteriosa de la ciutat sotmesa al pas del temps
i van obrir el camí als paisatges metafísics de Giorgio de Chirico o Salvador
Dalí. La magnitud colossal dels seus panorames i vistes i el contrast entre
l'esperit visionari i l'execució realista de les làmines fan dels gravats de
Piranesi un espectacle inesgotable.
fotografies: Montse Prim.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada