Thomas Moran |
Thomas Moran, pintor americà
especialitzat en paisatgisme. Els seus llenços mostren la grandesa i immensitat
del llunyà Oest.
Va néixer a Bolton, Lancashire,
Anglaterra, el 12 de gener de 1837. Els seus pares van emigrar als Estats Units
quan aquest tenia 7 anys d'edat. Tres dels seus germans van ser artistes, i va
aprendre a pintar del seu germà Edward. Es va familiaritzar amb la tasca de
Washington Allston, Rembrandt Peale, John Neagle, i altres artistes d'Amèrica.
El 1853 va començar a treballar com a aprenent en una empresa de gravat en
fusta de Filadèlfia. Va ser en aquesta època quan va començar a pintar i
dibuixar de debò, explotant les seves habilitats com a gravador i il ·
lustrador.
A principis de 1860, Thomas Moran
va viatjar per la regió del Llac Superior, al nord de Michigan, quedant
fascinat per grandesa de la naturalesa del país. Va pintar i va realitzar
nombrosos esbossos sobre els paisatges dels Grans Llacs. Després d'aquest
primer viatge, va iniciar un altre a Londres, per veure les obres del famós
paisatgista Turner.
William Henry Jackson |
En tornar als EUA, Moran,
obsessionat amb el tractament dels paisatges que havia descobert a la Galeria
Nacional de Londres, i amb renovada fascinació pels paisatges salvatges, el van
empènyer a enrolar-se en l'Expedició Geològica organitzada pel govern i
comandada pel geòleg Ferdinand V. Hayden el 1871 al que avui és el Parc
Nacional de Yellowstone. Moran va ser contractat, juntament amb el fotògraf
William Henry Jackson, per documentar el paisatge de la regió. També va ser el
començament d'una fructífera col · laboració amb Jackson a qui acompanyaria de
nou a l'èpica expedició comandada per John Wesley Powell que el 1873 va
explorar el Gran Canó.
Va ser en aquest viatge quan
Thomas Moran va pintar les seves dues obres més famoses, "Grand Canyon of
the Yellowstone" i "The Chasm of the Colorado", ambdues van ser
adquirides per un col · leccionista anònim per la suma de 10.000 dòlars
cadascuna i exhibides al Capitoli de Washington. Això li va donar a Moran, fama
i diners. El 1875 va realitzar la seva tercera gran obra "Mountain of the
Holy Cross", una visió d'un famós pic de Colorado.
L'estil artístic de Thomas Moran
és hereu de la 'Escola del Riu Hudson'. Va morir l'any 1926.
Grand Canyon of the Yellowstone, 1872 oli sobre llenç 245,1 x 427,8 Smithsonian American Art Museum |
The Chasm of the Colorado, 1873-74 oli sobre llenç 214,3 x 367,6 Smithsonian American Art Museum |
Mountain of the Holy Cross, 1875 oli sobre llenç 208,6 x 163,2 Smithsonian American Art Museum |
“—Ja reprenc el fil, noi —va
dir—. Vostè no es preocupi per això. Faci anar la ploma i tot anirà bé. Al
final, quedarà tot dit, tot haurà sortit. Parlava de Long Island, oi? Del
Thomas Moran i de com va començar la cosa. Ho veu?, no me n'he oblidat. Vostè
continuï apuntant cada paraula. No hi haurà necrològica si no apunta cada
paraula.
»El Moran va ser qui em va
convèncer que hi anés. Ell havia estat a l'Oest als anys setanta, tot allò ho
havia vist de dalt a baix. No va viatjar sol com el Ralph, és clar, no va recórrer
aquelles terres desolades com un pelegrí ignorant; no tenia, com l'hi diria, no
tenia els mateixos objectius. El Moran ho va fer sense estar-se de res. Ell era
l'artista oficial de l'expedició del Hayden del 1871, i després hi va tornar
amb el Powell el 73. Vam llegir el llibre del Powell fa un parell de mesos,
totes les il·lustracions eren del Moran.
Recorda el dibuix del Powell
penjant del precipici, agafant-se amb un sol braç per salvar la vida? És molt
bo, m'ho ha de reconèixer, el vell en sabia un niu, de dibuixar. El Moran es va
fer famós pel que va pintar allà, va ser qui va ensenyar als americans com era
l'Oest. El primer quadre del Grand Canyon va ser del Moran, està exposat a
l'edifici del Capitoli de Washington; el primer quadre de Yellowstone, el
primer quadre del Gran Desert Salat, els primers quadres del territori de les
gorges del sud de Utah, tots eren del Moran. El Manifest Destiny. Ho van cartografiar
tot, ho van dibuixar tot fins que va ser engolit per la gran màquina de
beneficis americana. Eren les últimes parts que quedaven del continent, els
espais en blanc que encara no havia explorat ningú. Ara ho teníem allà: tot representat
en una preciosa tela perquè ho veiés tothom. La punxa daurada clavada als
nostres cors!"
El Palau de la Luna
Paul Auster
Pág. 190-191
Chief Washalie and family in front of his teepee, c 1870-90 fotografia: William Henry Jackson |
Grand Canyon of the Colorado, c 1870-90 fotografia: William Henry Jackson |
Yellostone River Waterfall, c 1870-90 fotografia: William Henry Jackson |
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada