Es conocida la
precisión psicológica en los retratos de los personajes de Stefan Zweig, especialmente
si estos son femeninos; amigo y
admirador de Sigmund Freud , en sus
novelas supo explorar las pasiones de sus contemporáneos.
En Clarissa,
no obstante ser una novela inconclusa, vemos como Zweig va definiendo el
carácter y la personalidad de la protagonista a fuer de definir la de su padre,
el teniente coronel Leopold Franz Xaver Schuhmeister.
“Més endavant,
quan hi pensava, no podia sostreure's al sentiment que el seu pare li havia
arrabassat tot l'encís espontani dels llibres i de la pintura durant l’època
escolar donant-li dia rere dia la mateixa mesura d'una dosificació regular pura
ment espacial, mentre que al cap del temps hagué d'adonar-se que una sola hora
d'exaltació desplega
en nosaltres
moltes més coses que un mes o un any, i que el pare havia Fet l’escola
conventual més metòdica i monòtona que no era realment. Tanmateix, no fou capaç
de contenir una pregona emoció quan, després de la mort del pare, troba al seu
escriptori, ordenades, les fitxes, els dies viscuts. El pare les havia
empaquetat tal com ella les havia enviat, d'una manera exemplar, com no es
podia esperar altrament. Ella no ho havia sabut mai. Ell n'havia estat molt
satisfet. Ell hi havia subratllat coses amb tinta vermella. Un dia que ella no
fou capaç de recitar un vell poema, de poc que el pare no de falleix de
vergonya i dissort, perquè era un home orgullós, de manera que va agafar un
regle amb el qual va ratllar una persona morta amb una alegria morta. Cada mes
estava lli gat amb una cinta, i cada semestre guardat en una capsa de cartró
que contenia el butlletí de notes i un informe de la mare superiora sobre els
progressos i el comportament de la Clarissa; els vespres, l'home solitari
mirava de compartir a la seva manera la vida de la filia, i ella pogué
descobrir a les respostes de la mare superiora amb quina alegria --alegria que
ell mai no havia gosat manifestar --tractava a la seva manera maldestra de
seguir la seva evolució i que per a aquest fi no
coneixia altre
mètode que el seu i només el seu. Coma prova, la Clarissa fulleja algunes
d'aquestes fit xes. No li digueren res. Allò que un dia havia estat la seva
vida ara només produïa un remoreig sec. Lliçons sobre coses que ella havia
oblidat feia temps. Prova, dones, de re cordar com havia estat realment, i
poques coses d 'aquells dies desapareguts li revingueren a la memòria.”
pàginas 11-12
Zweig lo
dibuja como un hombre serio y comprometido con su labor y papel en el ejército,
que le llevan a ser metódico e inflexible en su trabajo --¿tal vez un refugio
tras la muerte de la esposa?—llegando incluso a la brusquedad de las formas
sociales con sus hijos. La rigidez que
marca su vida atrapan a Clarissa, tal vez sin pretenderlo, ni pensarlo; así,la
infancia de Clarissa está marcada por las visitas dominicales del padre al
internado, siempre iguales: el beso en la frente, repasar la semana, escuchar
la lección al piano…pero sin apenas unas muestras de afecto tímidas, cohibidas
y reprimidas en mor del cumplimiento de las obligaciones.
“Ella notava
prou bé que, mentre s'inclinava sobre el quadern per a presentar-li un
exercici, l’esguard del pare descansava tendre i d'alguna manera emocionat en
els cabells o el clatell de la filla; i en aquests moments potser ella esperava
secretament que per una vegada, una sola vegada, li acariciés els cabells amb
la mà que reposava damunt la taula; a dretcient dedicava més estona que no
calia a fullejar el quadern, enduta per l'agradable sentiment bategant de
sentir-se estimada; però després, quan alçava el front, l'esguard del pare,
massa tímid per a trobar-se amb els seus ulls, de seguida maldava per
concentrar-se en el text. Un cop completat aquest magre i titubejant examen,
ell tenia un últim pretext per a omplir el temps i evitar de trobar-se sol amb
ella, una situació a la qual no es veia amb forces de fer front: «¿Vols tocar
per a mi la darrera peça que has après?». Aleshores la Clarissa s'asseia al
piano i tocava. Sentia a l’esquena la mirada del pare que l’embolcallava. Quan
acabava la interpretació i romania asseguda com suspesa en el buit, ell se li
apropava i li xiuxiuejava alguna cosa amable: «Sembla una peça difícil, però
l'has interpretada a la perfecció. Estic molt satisfet amb tu». Després venia
el comiat, el mateix petó paternal
que només li
fregava lleugerament el front, i un cop que el fiacre demanat al moment exacte
s'havia allunyat, ella sentia una recança estranyament aclaparadora, però gens clara,
com si ella mateixa o el seu pare s'haguessin oblidat de dir alguna cosa i la
conversa s'hagués interromput precisament a l'instant en que hauria d'haver començat
de debò, i aquell que se n ‘anava sentia també una insatisfacció en vers ell
mateix a penes encoberta. Entre una visita i una altra, el pare s’esforçava per
trobar preguntes que poguessin afectar-la més enllà dels aspectes pràctics i
revelar-li part dels seus desigs i inclinacions, però fins i tot davant la
filla ja gran la seva incapacitat creixia en lloc de minvar, i en els moments
decisius, quan es trobava cara a cara amb ella i sentia la seva mirada, es
tornava indefens, incapaç; de parlar-li amb naturalitat.”
pàginas16-17
Este carácter sobrio
y seco se muestra en todos los episodios de su vida, también cuando decide
dimitir ante la desconfianza de sus colegas y superiores, o cuando se suceden
las revueltas políticas y la guerra, trabajando de forma incansable con una
férrea fidelidad a la patria y a la causa. Con este carácter, el padre somete a
Clarissa a una disciplina que mutila la espontaneidad y las disposiciones
naturales de la niña, llegando a hacerla responsable de sus propias decisiones
siendo aún una joven inexperta, que se ha limitado a corresponder a las
indicaciones del padre estricto y solitario. Clarissa jamás le contradice ni
cuestiona sus decisiones, siguiendo un sentido de la lealtad, del honor y de la
honra inculcados por el progenitor pero que lastraran, en cierto modo, su vida
de adulta, cuando tenga que tomar sus propias decisiones.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada