21 d’ag. 2019

stefan Zweig, memorialista


“Mai no m'he atribuït tanta importància que m'hagi sentit temptat a contar a d'altres la historia de la meva vida. Van haver de passar moltes coses, infinitament moltes més que es solen correspondre a una generació—esdeveniments, catàstrofes i proves—, abans que trobés prou coratge per a començar un llibre que té el meu Jo com a protagonista, o, mes ben dit, com a centre. Ben lluny de mi la intenció de posar-me en primer pla, si no es en el sentit del conferenciant que explica coses amb diapositives: l’època proporciona les imatges, jo tan sols hi poso les paraules, i ben mirat no serà el meu destí el tema de la narració, sinó el de tota una generació, de la nostra generació única, que ha portat el pes del destí com segurament cap altra en el curs de la historia. Cadascun de nosaltres, fins al mes petit i insignificant, s'ha vist trasbalsat en la seva existència mes íntima per les sotragades volcàniques, gairebé ininterrompudes, de la nostra terra europea; i enmig del seu nombre infinit, no em puc atribuir cap altre protagonisme que el d'haver-me trobat com a austríac, com a jueu, escriptor, humanista i pacifista, justament allà on aquests sismes han produït els efectes mes devastadors. Tres vegades m'han ensorrat casa i existència, m'han separat de la meva vida anterior i del meu passat, i amb vehemència dramàtica m'han llançat al buit, aquest «no sé on anar» que ja m'és tan familiar. Però no me'n planyo; justament l’apàtrida esdevé lliure en un sentit nou i tan sols qui ja no està lligat a res no ha de tenir consideració amb res. És per això doncs, que espero poder complir una de les condicions principals de tota descripció fidedigna d’una època: la sinceritat i la imparcialitat.”

Stefan Zweig
El món d’ahir. Memòries d’un europeu.
traducció de Joan Fontcuberta
Quaderns Crema, 2001
pàgines 9 i 10

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada