el tòrcul |
Entenem per
gravat el resultat del treball realitzat sobre una superfície de fusta o
metall, anomenada planxa, per mitjà d'instruments tallants, punxants o d'àcids
que ataquen la superfície metàl·lica.
El resultat és
l'estampa, suport generalment de paper
al qual s'ha traslladat la imatge a través de la tinta, en posar en contacte el
full amb la planxa gravada entintada i exercir pressió amb un tòrcul o una
premsa vertical.
Per extensió,
també rep el nom de gravat l'estampa així realitzada, de manera que es confon
el procés amb el resultat.
Hi ha diferents tècniques per
treballar les planxes de metall: l'aiguafort, l'aiguatinta, el gravat a burí,
la punta seca i la litografia.
1. L'aiguafort és el procediment de
gravat en què sobre una planxa metàl·lica coberta per una fina capa de vernís
protector es dibuixa amb una punta metàl·lica el tema iconogràfic. En dibuixar
sobre el vernís protector aquest s'elimina. En introduir la làmina en un bany
d'àcid, o aiguafort, es produeix la corrosió del metall a les zones dibuixades,
és a dir, en què s'ha eliminat el vernís protector.
2. L'aiguatinta és un procediment de gravat
que consisteix en abocar sobre la planxa una capa uniforme de resina. La planxa
s'escalfa perquè la resina es fongui i s'adhereixi. Posteriorment, s'introdueix
en àcid, i aquest penetra en les parts en què la superfície no està protegida
per la resina.
El aiguatinta està
gairebé sempre associada a l'aiguafort. En una mateixa planxa les dues
tècniques es complementen: el dibuix queda definit pel procediment de
l'aiguafort i l'aiguatinta s'utilitza per omplir les superfícies i aconseguir
els contrastos de llums i ombres.
3. El gravat a burí
és el procediment de gravar sobre una planxa metàl·lica molt polida, fent
incisions molt profundes per mitjà d'un estri anomenat burí, que extreu en el
seu recorregut llimadures de la pròpia planxa. Els solcs resultants s'omplen
amb la tinta, que passarà al paper quan ambdues superfícies es posin en
contacte.
4. La punta seca
és, igual que el burí, una tècnica de gravat directe. Consisteix en dibuixar
directament sobre la planxa metàl·lica amb una agulla d'acer o punta seca.
L'extremitat de
la punta seca és més fina que la del burí i sense tall, de manera que ratlla el
metall produint solcs que poden ser profunds però no molt amples. El metall
aixecat queda als costats de les incisions, formant les anomenades rebaves o
barbes. En entintar la planxa aquestes rebaves retenen més quantitat de tinta i
el resultat en l'estampa és un traç aparentment més ample i difuminat en els
laterals, el que dóna a l'estampació l'aspecte delicat i vellutat que la
caracteritza.
Les rebaves es
desgasten amb rapidesa en les successives estampacions, i amb això es va
perdent l'efecte característic de la tècnica. Per això, no admet moltes tirades.
5. La litografia és
una tècnica diferent i més evolucionada en relació amb el gravat en buit. Es
tracta de dibuixar amb un llapis gras, o llapis litogràfic, sobre una pedra
calcària anomenada pedra litogràfica.
Per fixar aquest
dibuix i que el greix no pas a les zones no dibuixades, es cobreix tota la
pedra amb una lleu pel·lícula de goma aràbiga acidulada. A continuació, es
remulla la pedra amb aigua. Les superfícies no dibuixades absorbeixen l'aigua,
i les dibuixades amb el component gras la rebutgen.
Seguidament es
passa el corró impregnat en tinta grassa. De nou, la tinta es diposita
únicament sobre la zona dibuixada, ja que la humitat de la part sense dibuixar
repel·leix la tinta.
Finalment, el
gravat s'estampa amb l'ajuda de la premsa litogràfica que fa que la tinta
dipositada sobre el dibuix de la pedra passada al paper.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada