21 de gen. 2014

el misteri rodoreda



“De fet, com havíem comprovat una estona abans, malgrat la nostra amistat –en alguns casos d’anys, especialment amb Carme Manrubia– ningú finalment no sabia gairebé res d’ella, de la seva vida privada o ni tan sols de la seva salut. Els anglesos, d’aquestes personalitats en diuen secretives, és a dir, éssers que han ocultat la seva intimitat darrere un mur que ningú no ha sobrepassat mai.  Per ser més precís, diré que el Webster’s, en definir el mot, parlar no sols de “guardar” sinó també de “produir” secrets, especialment aquells que concerneixen la personalitat pròpia.  ¿Havia estat sempre així la Rodoreda? ¿Com entenia la vida en relació amb els altres? [...] Secretive: com a citació que figura a la primera part de “Mirall trencat” hi ha uns mots de Sterne: “I honour you, Eliza, for keeping secret some things.” La Rodoreda anava més lluny que Eliza: guardava el secret de tot allò que la concernia, s’havia convertit ella
mateixa en secret o, potser, fins i tot, en productora de secrets.

Era, certament, un personatge recòndit. Passava, però, que era una escriptora important i que es feia impossible de considerar-la només com la persona amb qui prens el te, dines o sopes, o a qui fas visita, et truca per telèfon o et ve a veure, de tant en tant. Hi havia un altre vessant –i prou que ella ho sabia, ja que és el que sortia al llarg de les converses!–, que eren els seus llibres. Tanmateix, crec que hom podria desxifrar a través d’ells, a través de les metàfores o els símbols, a través de la mitificació de la seva pròpia vida, qui era i com era, quina concepció tenia del món i de les coses. Tota la repressió voluntària que abocava sobre la seva vida, se li escapava, expressada literàriament, a través de les ficcions amb les quals disfressava els seus sentiments, les seves vivències, els racons secrets de la seva existència.  És més, podríem preguntar-nos fins a quin punt la repressió que manifestava enfront dels altres
no era la força poderosa que alenava en la seva obra. L’escriptura, no hi ha dubte, era el seu alliberament –conscient o inconscient–, aquest és un altra problema, el qual fa referència als misteris de la creació artística. ¿Fins a quin punt no era secreta fins i tot per a ella mateixa? I, si ho era, jugava magistralment a demostrar-ho de cara als altres.”

Josep Maria Castellet

Els escenaris de la memòria







Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada