26 de gen. 2014

Rodoreda vista per ...



Llegir Rodoreda

“De fet, jo vaig començar a llegir Rodoreda quan era adolescent perquè a l'escola ens en parlaven i vaig començar a descobrir-la de petita, perquè en n'havien parlat i fins havíem fet un passeig per Sant Gervasi, mirant les cases.  Més tard, d'adolescent, vaig començar a llegir els seus llibres per plaer i vaig començar per Aloma, que recordo que vaig tenir molt de temps com a llibre de capçalera perquè em va semblar que era terrible, negre, però també molt poètic. I ja vaig entrar de ple en el seu món.  Després ja vaig llegir altres novel·les d'ella:  La plaça del diamant, Mirall trencat, i una de les coses que em va quedar gravada és que en el pròleg parla dels seus personatges com si s'hi dirigís i com si els personatges es dirigissin a ella. I ells li fan retrets i ella s'excusa de com els ha fet.  I em va semblar meravellós que una autora parlés dels seus personatges com si fossin persones de carn i ossos.  Recordo perfectament que li deia a Teresa Valldaura que hauria d'estar contenta perquè l'havia envoltada de joies i de diamants i l'havia feta molt bonica, encara que havia tingut una vida desgraciada.  I després deia que si es trobés la Colometa, que precisament és el personatge amb el qual he de compartir durant un temps els escenaris, li retrauria que li hagués fet viure les seves penes i les de tots els altres. Però ella diu que el personatge li va donar una lliçó i és que, malgrat tot, sempre hi ha alegries. I el llibre acaba dient que hi ha uns coloms que s'estan banyant en un toll d'aigua i estan contents. I bé, jo espero que Rodoreda, sigui on sigui i com que creia en presències, s'estigui banyant en un toll, contenta.”
Sílvia Bel


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada