26 d’abr. 2014

crist de dos-cents mil braços

Agustí Bartra va néixer a Barcelona el 1908. Autor prolífic, va conrear diferents gèneres literaris: poesia, novel·la, teatre i també la traducció. La Guerra Civil va determinar el seu exili a Roissy-en-Brie, on va anar a parar juntament amb altres membres de la Institució de les Lletres Catalanes, i va coincidir amb l'escriptora i periodista Anna Murià amb qui compartiria la resta de la seva vida. L'exili els portà a la República Dominicana, Cuba i després a Mèxic.

L'any 1970 va tornar a Catalunya i es va instal·lar a Terrassa, on va morir el 1982.

La novel·la “Crist de dos-cents mil braços”, de 1968 i de la qual Bartra va escriure a Mèxic una primera versió que portava per títol “La xabola”, de 1943, il·lustra la tragèdia col·lectiva dels exiliats catalans. 

De sobte, veieren les filferrades del camp d'Argelers. Hi menava una ampla avinguda de sorra, a banda i banda de la qual s'aixeca­ven, bastant separats els uns dels altres, grans pavellons de fusta semblants a xalets on hi havia instal·lades les oficines del comanda­ment francès. Al començament de l'avinguda negrejava un bosquet de pins, clos per una estacada. Era una finca particular: entre els arbres es veia una vil·la pintada de blanc. A la dreta de l'avinguda, escassament a cent metres, començava el mar, tranquil i enfosquit en aquella hora. Pel cantó de ponent, a l'est de la plana, acabava de colgar-se el sol i al cel flotava encara un gran núvol incendiat. La nit s'apropava ràpidament. En un pradell, algunes tendes de cam­panya de soldats francesos, com gegantins daus de ciment. Davant de les tendes, un genet evolucionava capriciosament. La columna de refugiats comença a entrar al camp.
Manen formar de dos en dos. Gairebé és de nit. A mesura que avancen es va fent més perceptible la bonior de camp. Adesia­ra, un estrident crit aïllat L'avinguda per on caminen continua, sense perdre amplada, fins a dins del camp. (...)
A la Sorra de Ningú no es naixia a cap temps: hom moria una se­qüència de moments que s'alçaven en un absurd espai des d'on solament els més afortunats podien mirar l'esperança per damunt de llurs espatlles. Hom sabia que els focs primaverals del sol s'inclinaven ja devers un estiu del qual allà només entraria el nom; les constants gavines arribaven cada dia i l'horitzó marí continuava orfe de veles; les hores sense herència furgaven la sorra en cerca de campanes i records; l'acció, amb les mans lligades, s'establia al reialme de les paraules i els silencis, i s'acceptava el caos amb una passivitat descoratjada que contribuïa a crear en el camp una vasta consciència difusa de tribu inerme i sense destí.
Al camp, les imatges habituals de la vida pertanyien a un passat en el qual cadascú s'enfonsava a la recerca del seu particular temps perdut, en una cúpula irascible de la imaginació i els fantasmes dels somnis. Era una enorme ciutat de derrota que imposava la seva tremenda qualitat irreal amb els seus elements sumaris, concrets i fràgils; un erm llatzerat per a un immens tors jacent de dos-cents mil braços, i el seu aïllament del món, el rígid setge que els arraïmava en cent mil nueses, delatava, per damunt de tot, la por de què era presa una època de menyspreu per a l'home. Sense dones, sense infants, sense treball, el temps es podria en llurs mans. Infinitament pobres, els pocs objectes que els voltaven o que posseïen cobraven un valor de símbol al qual calia retre un culte ascètic, personal i únic, més enllà de déus i d'idees, absolutament necessari allà, prop de la mar, damunt la sorra i sota cels canviants o impàvids..."

Crist de dos-cents mil braços
Agustí Bartra


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada