per Àlex Martín
Escribà
“La recepció i
divulgació de la novel·la negra i policíaca en llengua catalana ha anat
quallant de mica en mica. Catalogada com a subliteratura i desvinculada del
gènere novel·lístic en majúscula, bona part de la tradició fins ben entrada la
dècada dels setanta va ser la consideració d’un gènere popular i en forma de
traduccions. Actualment, però, gaudeix
d’una excel·lent producció i, àdhuc, podem parlar d’una certa tradició i
consolidació.
Si ens atenem a
l’ordre cronològic, podem considerar el
naixement del gènere negre i policíac a casa nostra a partir de l’aparició
l’any 1908 de Les aventures de Sherlock
Holmes, amb més d’una trentena de
títols i magnífiques cobertes de Joan G.
Junceda, autor que recordarem també per la creació dels gràfics, l’any
1911, de la famosa figura de Bolavà, un detectiu eixerit. D’altra banda, s ’hi fan traduccions: Carles Riba tradueix Edgar Allan Poe (Els crims del carrer Morgue, Editorial Catalana, 1918, i també
alguns dels seus contes terrorífics), mentre que la revista Llegiu-me publicarà alguns
relats curts d’Ellery Queen.
Alguns anys més
tard tenim ja la publicació de relats i novel·les, això sí, de caire paròdic i imitatiu: L’assassí i el seu compliç (1924), de Jacint M. Mustieles; La meva
mort (1924), de M. Poal-Aregal; El
misteri del bosc d’Aubac (1926), de Jaume Roig Solana, o Com
vaig assassinar a Georgina (1930), de Domènec
Guansé, en serien bons paradigmes.
Destaquem les aportacions esporàdiques d’autors de culte: en primer lloc, Cèsar August Jordana, que va escriure
l’any 1927 l’obra El collar de la Núria, una
novel·la policíaca a l’ús que gira entorn de la desaparició d’aquesta joia, i
tanca la paròdica Crim (1936), de Mercè Rodoreda, rebutjada posteriorment
per l’autora. Des del punt de vista
històric cal convenir que en el moment en què una obra parodia un gènere és
perquè aquest està consolidat. De fet, la paròdia és un indicatiu de la presència i
popularitat de la narrativa detectivesca. Amb la seva obra, per tant, quedava clar que el camí seguit pel relat
policíac a Catalunya no tenia gaire diferència amb el d’altres cultures pel que
fa a la recepció i conreu d’aquesta mena de literatura. Ara bé, com hem dit abans, els problemes vindran donats per la manca de
continuïtat d’aquest corrent cap a la normalitat cultural.
Dins d’aquesta
penombra inicial, tres llums van destacar en la negra postguerra franquista. La
primera es deu a Rafael Tasis i Marca
(1906-1966), amb la publicació d’una
trilogia –La Bíblia valenciana
(1955), És hora de plegar (1956) i Un crim al Paralelo (1960)–,
protagonitzada per dos personatges serials: el comissari Jaume Vilagut i el periodista
Francesc Caldés. Tot i la vessant enigmàtica que planteja l’autor al llarg
de la trilogia, l’interès de la novel·lística de Tasis resideix almenys en dos
aspectes: el primer, el valor sociològic, històric, i com no, estilístic, que
ofereix a les seves novel·les tot un testimoni del que havia estat la Barcelona
del seu temps. El segon, la consolidació
de la novel·la policíaca en català cap a un tipus de narrativa en la qual es
comencen a tenir en compte –més enllà dels elements d’intriga- aspectes d’ordre
social o, si es vol, plantejaments ideològics que transcendeixen
molt més enllà de la literatura de pur entreteniment. De manera més esporàdica
cal citar la figura de Maria Aurèlia
Capmany, que aporta dues novel·les
ben interessants: Traduït de l’americà
(1959), i, ja ben entrada la dècada dels setanta, El jaqué de la democràcia (1972). De la mà del prolífic Manuel de Pedrolo ens arribaria la llum
definitiva. L’amistat i el mestratge que Tasis va exercir sobre ell i el
contacte amb Ferran Canyameres a
l’editorial Albor van
despertar l’entusiasme de l’escriptor lleidatà per conrear aquest tipus
d’escriptura. La introducció del model
nord-americà dels Estats Units, més
preocupat per reflectir una realitat i una denúncia social que no pas per
resoldre un simple trencaclosques, va
interessar de bon grat un autor com Pedrolo, sempre preocupat per les experiències humanes
i per reflectir l’home del seu temps. D’aquí s’explica l’aparició de títols com
Es vessa una sang fàcil (1954), L’inspector
fa tard (1960), Joc brut (1965) o Mossegar-se
la cua (1968), en què les situacions
complexes, la moralitat i l’opressió dels personatges són algunes de les
constants més destacades.
A més de la seva
producció original, un dels grans detonants per al gènere en català va ser la
creació de col·leccions durant la dècada dels seixanta. En primer lloc, i per
ordre d’importància, “La Cua de Palla”,
d’Edicions 62, dirigida i
seleccionada per Pedrolo, va fer que la
novel·la negra, policíaca i d’espionatge
comencés a tenir una presència activa al nostre país: Hammett, Chandler, Mc Coy, Cain, MacDonald, entre els americans, i Simenon, Le Breton, Very i Dürrenmat,
entre els europeus. Sota aquest aixopluc
n’apareixen d’altres: Aymà Editors
publica la col·lecció “Enjòlit”
l’any 1964-65 i decideix publicar fins a nou aventures d’Ian Fleming (James Bond)
i autors d’espionatge: Eric Ambler,
Julian Semiònov, Len Deighton, entre d’altres. A la vegada, l’editorial Molino publicà en una col·lecció
fugaç anomenada “L’Interrogant”, amb
quatre novel·les d’Agatha Christie
en català: L’assassinat de Roger
Ackroyd, Assassinat a l’Orient Express, Sang a la piscina i Un gat al colomar. Malgrat l’intent de captar lectors i
d’introduir un gènere popular i atraient, totes van haver de plegar després d’una
dedicació amb totes les implicacions.
Caldria, doncs, esperar fins a la dècada dels setanta i
vuitanta perquè hi comencés a haver una certa tradició. A partir d’aquell
moment la repressió es comença a fer més lleugera i sorgeix la primera
generació d’escriptors de novel·la negra en català. En aquest sentit, l’aparició d’una figura senyera com va ser la
de Jaume Fuster i la seva publicació
De mica en mica s’omple la pica (1972)
va engegar un maquinària que ja no tindria aturador. El seu coneixement del
gènere –n’era tot un especialista–, els seus jocs intertextuals i homenatges (Tarda, Sessió contínua, 3,45) van ser
les peces d’engranatge que van unir totes les generacions anteriors i
posteriors del gènere negre en català. Treballador incansable, jugador compulsiu i defensor de la literatura
de gènere, va obrir a poc a poc un camí fins a un moment inèdit en la
literatura catalana. Fuster tingué alguns franctiradors interessants que
l’acompanyaren: Ramon Planes amb Crim del carrer Tuset (1973); Núria Mínguez amb Una casa a les tres Torres (1974); Lluís Utrilla amb Una llosa
de marbre negre (1974), i Llorenç
Sant Marc amb El pacte de Lausana
(1979), La mort del Benefactor
(1981) i Els comptes clars (1984)
s’apropen al gènere.
El mèrit de tot
aquest treball previ es va començar a recollir durant la dècada dels vuitanta. “Seleccions de La Cua de Palla” tornava
al mercat sense fer fallida sota el comandament de Xavier Coma i amb criteris ben diferents: publicar només autors
nord-americans. Un any després, Fuster torna a seduir els lectors amb les
aventures d’Enric Vidal amb La corona valenciana (1982), i,
sobretot, amb el col·lectiu Ofèlia Dracs
i l’aventura que va suposar Negra i
consentida (1983), que va
engrescar-ne molts a continuar pels camins de la novel·la negra i policíaca. A
noms com els de Maria-Antònia Oliver, Antoni Serra, Margarida Aritzeta, s’hi van afegir els de Josep Maria Palau i Camps, Guillem
Frontera, Joan Bohigues, Albert Draper, Llorenç Capellà, Isabel Clara-Simó, Damià Borràs, Josep Lluís Seguí, Ferran Torrent, Magí Roselló, Jordi Viader, Miquel Porter, Xavier Moret, Xavier Borràs, Assumpció Maresma... Alguns participarien
en la citada col·lecció, que combinava
la publicació d’autors catalans amb estrangers. Precisament aquesta delataria Andreu Martín i el faria un dels autors
més interessants, prolífics i longeus
que hi ha hagut i que encara tenim en la història del gènere a casa nostra.
Sota l’auspici
d’aquesta bonança de circumstàncies, els anys vuitanta i noranta van suposar,
doncs, el primer moment cabdal pel que
fa a la presència de llibres de gènere negre en català. Mentre la primera
dècada va anar incorporant noms, també van assumir un paper decisiu les
col·leccions de narrativa i misteri, que
es van multiplicar en aquell moment, com
ara “La maleïda”, de l’editorial Pirene; “Barcelona, màxima discreció”, de Timun Mas, o “El
laberint de paper”, de l’editorial Empúries,
entre d’altres. Durant la segona dècada,
la dels noranta, es produeix una davallada, motivada en part per la producció: les nombroses ressenyes i l’oferta de llibres
van superar amb escreix allò que el mercat i el lector podien absorbir. La crisi tàcita es va anar fent explícita a
mesura que avançàvem en els darrers anys de segle. Tancament de col·leccions o
manca de ressò mediàtic dels autors eren alguns dels motius per consignar una
davallada considerable respecte a l’eufòria anterior.
I és així com
arribem al nou mil·leni i a l’espectacular ressò del gènere negre i policíac en
l’actualitat. Aquests darrers anys són
els més reeixits i prolífics que es coneixen pel que fa a la novel·la negra i
policíaca en català. Bona prova del que
dic resta en evidència no només amb una extensa nòmina d’autors que cobreixen
amb escreix gairebé tota la geografia dels Països Catalans: barcelonins, encapçalats per Andreu Martín i seguits per Teresa Solana, Jordi de Manuel, Xavier
Bosch, Lluís Llort, Sebastià Jovani, Pau Vidal, Marc Pastor, Jaume Benavente,
Rafael Vallbona; lleidatans: Pep
Coll, Ramon Usall, Joan Francesc Dalmau; gironins: Agustí Vehí, Josep Torrent,
i tarragonins: Jordi Cervera, Salvador
Balcells, Jordi Pijoan, entre molts altres. Sortint del Principat, des de Mallorca –indret
sempre molt prolífic pel que fa al gènere negre i policíac: Sebastià Bennasar, Miquel Vicens, Àlex Volney; València, amb una
llarga llista d’autors: Xavier Aliaga,
Vicent Usó, Juli Alandes, Andrea Robles, Albert Hernández, i ja de la zona
transfronterera, on destaca l’andorrà Albert
Villaró.
A la llarga llista
de noms cal sumar-hi la presència d’editorials que sense tenir una col·lecció
específica del gènere n’han publicat alguna novel·la, l’aparició de premis
(Ferran Canyameres, Crims de Tinta), la
publicació fins avui d’assajos al voltant de la qüestió (Catalana i criminal: La novel·la detectivesca del segle XX, Pot semblar un accident: la novel·la negra
i la transformació dels Països Catalans (1999-2010), Negra i mallorquina: Orígens i evolució de la novel·la policíaca a
Mallorca, La cua de palla: retrat en
groc i negre), i la tornada de col·leccions específiques (com el cas de “La Negra” o de la citada “La Cua de Palla”), que han aprofitat
el prestigi que havien tingut en dècades anteriors per tornar el mercat.
D’altres han aparegut per primera vegada al mercat, com ara “Crims.cat”, que publica autors
catalans combinats amb estrangers. Altres aportacions interessants són la
creació de noves formes de difusió, propiciades en primer lloc per Internet,
que crea contínuament eines per a la comunicació i la difusió, així com també centres especialitzats com la
Biblioteca La Bòbila, nascuda l’any 1999
a l’Hospitalet de Llobregat, que es
dedica a difondre i promoure el gènere negre i policíac amb un fons
especialitzat, o la presència de Negra i
Criminal, una llibreria especialitzada
en el gènere.
Així, doncs,
aquesta panoràmica actual, a desgrat de la
brevetat de l’escrit, resulta ben
captivadora tant pel que fa al nombre d’autors com per l’interès d’introduir
aquest tipus de narrativa. Unes dades ben engrescadores i optimistes que ens
permeten parlar ja d’una cert símptoma de normalització de la nostra producció
del gènere negre i policíac.”
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada