13 d’abr. 2018

l'opinió de l'editorial


(...) “L'argument d'Un film és fullestonesc: Nonat Ventura, fill bord abandonat a l’Hospici, en surt amb l’ambició de reparar el greuge que li ha fet el Destí i es converteix en un lladre —però no pas un lladre qualsevol, sinó el més refinat i cruel de Barcelona.  La manera d'Un film,  el seu caràcter i el seu estil,  és una cosa indescriptible. Víctor Català va provar de descriure-ho en una endreça encantadora al lector —vosaltres—:
(...)
Amb totes les llibertats: Víctor Català ho anuncia d'entrada i és fidel a si mateix amb aquesta manera de fer que l'allunya de tot allò per què se'l coneixia i reconeixia, des dels monòlegs i els drames rurals fins a l'aclamada Solitud.  Caterina Albert (ja no li diré altrament) sabia perfectament el preu d'aquesta llibertat, ella que s'imposava pseudònim masculí per poder escriure en pau sobre el que li des la gana.  Com ara un infanticidi narrat per la mare,  amb el qual va guanyar els Jocs florals d'Olot l'any 1898 i va moure gran escàndol en saber-se qui era que l'havia escrit.  Més tard ho confessaria per carta a Joan Maragall: "tot lo renou que han mogut los Drames no es deu a altra cosa que a la trista casualitat d’ésser escrits per una dona, en aquesta terra,  en què és més deshonrós per una dona escriure que fer altres disbarats"”


Desenterrar un tresor: Un film de Víctor Català
23/03/2015
fragment del bloc del Club Editor: ”Cartes elèctriques”
l’entrada sencera aquí

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada