recreació "Circus Maximus", Roma |
“Roma. La boca se m'omplia amb aquestes quatre
lletres. No en tindria prou, amb tota una eternitat, per descriure la
grandesa d'una ciutat a la qual em vaig rendir quan la vaig contemplar per
primer cop.
El viatge marítim
des del port de Tarraco fins al de Portus, a dos mille passus d'Òstia, havia durat quatre dies. Des de Portus vaig remuntar el Tíber fins
arribar a la capital imperial.
Portus era un
port artificial que havia fet construir l'emperador Claudi perquè el d’Òstia
havia quedat petit. Trajà l'estava
ampliant atesa la seva importància i afluència.
Per mi, però,
recordar Roma es evocar el circ Màxim,
l'indret que anhelada trepitjar des que era un infant.
Trajà es
vanagloriava d'haver convertit el recinte en un espai suficient per donar
cabuda a tot el poble de Roma. Setze actus de llarg per noranta-cinc passus d'amplada es desplegaven a la Vallis Murcia, entre els turons gairebé paral·lels de
l'Aventí i el Palatí.
La primera vegada
que hi vaig anar, ho vaig voler fer tot
sol i vaig ordenar als meus assistents que m'esperessin fora. Volia gaudir en
solitud d'aquell temple de l'esport i per aquesta raó el capvespre va ser l'hora
escollida, lluny de les multituds. La llum començava a minvar, però no només era
suficient, sinó que hi aportava una aura
irisada, quasi màgica.
La meva vista es
recreà en l'espina. Belles estàtues
reposaven sobre columnes al costat de fonts d'aigua perfumada que compartien
l'espai amb altars dedicats als déus.
Destacava el petit temple consagrat a la Venus del mar, la deessa
patrona dels aurigues. Al bell mig de l'espina, lluïa un obelisc egipci coronat
per una bola d'or que, tal com vaig
poder comprovar en altres ocasions, resplendia quan la tocava la llum solar.
Cap als extrems
de l'espina, hi havia dues columnes, cadascuna rematada per un travesser de
marbre. En un dels travessers reposava
una fila d'ous, símbols de Castor i
Póllux, i a l'altre, una filera de
dofins, els animals consagrats a
Neptú, el patró dels cavalls. Ous i dofins, marcadors implacables de les
curses.
Als límits de
l'espina, tres cons de quatre passus d’alçada adornats per baixos
relleus servien de protecció i evitaven que l'espina patís danys cada vegada
que giraven els carros.”
Barcino
Maria Carme Roca
Columna,
2009
Pàgs.
128-129
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada