Comença
ruta al cor de la ciutat antiga, enfilem per la Rambla per parlar dels orígens
del producte i alguns dels establiments més emblemàtics. A prop de la font de
Canaletes hi ha un establiment amb història: el Núria. Fundat als anys
trenta, ha estat testimoni dels moments més intensos del segle xx. Montserrat Roig parla a la seva
novel·la Ramona, adéu.
“Mamà,
podríem anar al Núria de seguida mentre bevem la xocolata i hi suquem els
melindros, amb calma, m’ho expliques. La mare no l’escoltava, caminant cada
vegada més de pressa, arborada per la corredissa. Acalorada, repetia, ai,
Mundeta, que m’ho veia venir. Tothom ho deia, és un fet consumat, això canvia.
No podia acabar d’altra manera. […] Que no veus el que passa? Mamà, la Mundeta
amb prou feines si agafava el pas de la seva mare, m’atabales, explica-m’ho
d’una vegada, atura’t, no corris tant. Però nena, la República, han proclamat
la República!”
Al
número 3 del carrer del Carme hi ha la pastisseria
Bellart. Un cop dins, hi podem veure un vidre de colors original de
l’antiga fàbrica de xocolata Can Garriga. Un cop al carrer d’en Xuclà, trobem
un dels establiments més relacionats amb la història dels productes dolços i de
cacau: la Granja Viader. La història
de la granja es remunta a l’any 1870, quan Rafaela Coma hi va obrir una
lleteria, en un temps en què la llet deixa de ser només un aliment per a
malalts. El seu fill, Joan Viader i Roig, funda Letona i el 1931 inventa el
mític Cacaolat. El Barri Gòtic n’és
testimoni de la popular tradició barcelonina d’anar a esmorzar amb xocolata i
melindros en locals històrics, com les granges Pallaresa o Dulcinea, el
carrer Petritxol, el més dolç de Barcelona, ha estat font d’inspiració per a
molts autors. Hi trobem les rajoles que reprodueixen visualment la popular obra
de Santiago Rusiñol L’auca del senyor Esteve. I en el més
recent La sombra del viento, de Carlos Ruiz Zafón:
“Algunas
tardes apenas leíamos, y nos dedicábamos sólo a conversar o incluso a salir a
dar un paseo por la plaza o a caminar hasta la catedral. […] Siempre acabábamos
en una granja de la calle Petritxol, compartiendo un plato de nata o un suizo
con melindros.»
El plaer d’una
xocolata desfeta, com la que podem gaudir a les granges d’aquest carreró, és
cantat pel poeta Miquel Martí i Pol:
Xocolata desfeta
Espessa i lluent,
tothom se la menja,
ai!, a cremadent.
En xicra o en tassa
prou que ho diu la gent,
mai no n’hi ha massa.
S’hi poden sucar
galetes, melindros,
o bé un tros de pa.
És bona al matí
i quan s’hi berena
té un gustet molt fi.
Espessa i lluent,
tothom se la menja,
ai!, a cremadent
Pastisseria Escribà: Jaume Figueras va encarregar el 1902 la decoració de la seva botiga
de fabricació i venda de pastes alimentàries, que encara llueix al bell mig de
la Rambla. El 1986 s’hi va instal·lar una de les botigues dels famosos
pastissers de la saga Escribà. Antoni Escribà, juntament amb Joan Giner,
propietari de la pastisseria Mora, van ser els encarregats de revolucionar el
món de la pastisseria creativa. És un autor del Raval, el popular Manuel Vázquez Montalbán, qui ens parla
d’aquesta saga de pastissers com a mestres xocolaters juntament amb els Foix,
en l’article Vengo de parte de Pepe Carvalho:
“Si
quieren conversación y pastelería, vayan a hablar con el pastelero y sobre todo
chocolatero Escribà que me ha dedicado más de un retrato en chocolate o compren
en la pastelería Foix de Sarrià, al pie mismo de la ascensión hacia
Vallvidrera, a espaldas de la ciudad cautiva en su propia retícula gastada.
Entrar en casa Foix es como hacerlo dentro de un hipogeo literario porque el
propietario de esta tienda fue Josep Vicent Foix, uno de los grandes poetas de
lengua catalana de este siglo y su nombre gravita sobre los bizcochos, las
bavaresas, los bombones, las trufas húmedas. Pero no hay que temer a las
sombras poéticas y el propio Foix lo puso por escrito… “no tinguis por, les
ombres son de pedra”.”
Situat
al carrer d’en Quintana, els orígens del restaurant Can Culleretes es remunten
a l’any 1786, quan l’àvia de Joaquim Pujol va establir una pastisseria on
venien natilles, orxata, xocolata… Més de cent anys després, comprà el local
Tito Regàs, que el convertí en el restaurant que avui coneixem, i es va fer
famós pels seus sopars de duro. Es creu que l’origen del nom prové del fet que
s’hi utilitzaven culleretes de metall en lloc de les típiques de fusta. Com que
en tenien molt poques, el cambrer havia de demanar-les al mostrador. A la
novel·la de Mercè Rodoreda Mirall trencat,
aquest indret és un punt de trobada entre dos dels personatges principals, la
Teresa i el Nicolau.
“Al
cap de dos dies Valldaura anà una tarda a Can Culleretes. Tenia el costum
d’anar-hi a menjar nata el dia abans de marxar, quan ja tenia la maleta a punt.
Era la seva manera de dir adéu a Barcelona. Quan més distret estava va sentir
la veu de la Teresa: “Em puc asseure a la seva taula?”. El mosso se’ls acostà
de seguida: “Com sempre, senyora Rovira?” La Teresa rigué: “Sí, Joan, nata i
ensaïmada”.”
El
Palau Maldà, al carrer del Pi, va ser l’escenari on el baró de Maldà va
escriure el costumista Calaix de sastre.
Remenant dins del calaix, hi trobem les descripcions que el noble va fer del
consum de la xocolata, un producte exclusiu que es prenia aleshores dissolt en
líquid i molt calent.
“Succehí
una de prou calenta a la sala, sa giraren a tres señores les xicras de
chocolate, y haventse caigut en lo asiento de una cadira, s’hi va seurer la
pubilla Sanjuan a no pensar, y alsada, una taca d’alló furiosa se li veu detrás
de les faldillas… brau chasco tingué, señora tan petinetra com en efecte ho
es.»
Amb
relació al baró de Maldà i la seva època, llegim una breu descripció de Joan de Déu Domènech al llibre Xocolata cada dia:
“La
xocolata era una obsessió. En prenia matí i tarda, i sovint se’n bevia més
d’una tassa. Era una de les seves menges predilectes i, sense cap mena de
dubte, la beguda preferida sobre cap altra. Se l’estimava tant que, a vegades,
l’anomenava amb un afectuós diminutiu: el xocolatet. Si trigaven gaire a
servir-la, s’impacientava. Ara diríem que hi tenia addicció.”
El
baró de Maldà explica que la xocolata s’havia de beure a poc a poc, amb pauses
per assaborir-ne cada glop.
La
bomboneria Fargas, al mateix carrer, hi sobreviu com la més antiga de la
ciutat. Fundada el 1827, el seu interior mostra encara un antic molí xocolater,
un dels primers artefactes mecànics que corrien per la ciutat i que permetien
moldre les dures llavors de cacau. La tradició la veiem també en aquest poema
de Miquel Martí i Pol:
Pa amb xocolata
Un bon tros de xocolata
i un bocí petit de pa
són la solució més bona per berenar.
El pa sempre allarga massa,
la xocolata fa curt,
i així el compte de la vella
mai no surt.
Però si no surt el compte tant se
val,
que res no hi ha com el pa i la
xocolata
per berenar.
Els
Quatre Gats, inaugurat com a cerveseria, forma part de la Casa Martí, obra de Josep
Puig i Cadafalch. Pere Romeu la va obrir el 1897 i, tres anys més tard, Pablo
Picasso hi va fer la seva primera exposició individual i dissenyà la carta del
menú del restaurant. Des del moment que es va obrir, aquest cafè taverna es
convertí en punt de trobada d’intel·lectuals modernistes, com ara Ramon Casas o
Santiago Rusiñol, entre d’altres. La xocolata formava part d’aquestes trobades
bohèmies, una beguda isotònica en aquells temps. El moviment noucentista,
nascut com a rebel·lió contra el desordre modernista, reivindica el paper de la
tradició dins la nostra cultura. Un exemple en seria la xocolata. Ho descriu
així Joaquim Rubió i Ors a “Te, xocolata i cafè”, del seu Glosari:
“Lenta,
però segurament, va el te guanyant un lloc dins les costums barcelonines.
Prendre’l a mitja tarda, a casa, a les visites, al saló de te públic, odorant
de femenines sentors, o al restaurant, o bé en l’intermedi de la representació
teatral o del concert, no és ja, entre la gent nostra, cap excepcional
elegància… —I, ¡cosa meravellosa, que un esperit vulgar mai hauria previst! És
justament la moda del te la que ens ha fet tornar a apreciar delicadament la
bona i vella xocolata. La xocolata, caiguda darrerament en gran descrèdit, i
relegada gairebé als negligents desdejunis, com a institució tota domèstica,
pariona a les camises de nit, als pentinadors, a les flonges pantufles, i indigna
com elles de mostrar-se a la llum civil, és revinguda avui a un esplendor màxim
i coneix nous dies de glòria, mercès al senyor te, qui ha volgut presentar-se
acompanyat d’ella, i oferint tria entre tots dos, a les llamineres preferències
dels nostres contemporanis. En canvi, qui sembla haver sèriament patit del
predomini de la flairosa planta de Xina és el pobre cafè. —Una senyora a qui
una tassa de te és oferta, pot contestar que més se n’estimaria una de
xocolata; però, que més se n’estimaria una de cafè, ¿quina senyora com cal
gosaria dir-ho, sense veure, a l’instant, lamentablement esvaïda la seva bona
reputació?—. I és que, si el te és noucentista i la xocolata tradicional, el
pobre cafè és, característicament, vuitcentista.”
Abandonem
el Barri Gòtic i ens endinsem al barri del Born i la Ribera, on a partir del
segle xvii van sortir els primers obradors destinats a la fabricació de
xocolata. A la novel·la de Care Santos
“Desig de Xocolata” aquest barri hi
té molta presència. En el carrer Argenteria
viuen la Sara i el Max, protagonistes
d’una de les tres històries que giren al voltant de la xocolata. Un fragment del
llibre ens parla de la tradició xocolatera de la ciutat:
“Em
dic Jesús, sóc xocolater i en les pròximes tres setmanes procuraré prendre
consciència del que això vol dir en una ciutat de tradició tan xocolatera com
Barcelona. Potser molts de vostès desconeixen que viuen en un dels primers
llocs on la xocolata va esdevenir una menja aristocràtica, bressol del primer
pastisser, de nom Fernandes, que va atrevir-se a fabricar un enginy per
agilitzar-ne la fabricació, el port d’on van sortir els grans manufacturers de
xocolata del segle xix, com els Sampons, els Amatller, els Juncosa o els Coll…
que van crear tradició i, de passada, van guanyar fortunes. El lloc on es va
inventar la mona, i on Joan Giner, mestre de mestres, va fer-ne un art on
s’exposava als aparadors de la pastisseria Mora. És clar que si parlem d’aparadors
no podem oblidar el seu gran amic, l’Antoni Escribà, a qui van anomenar el
Mozart de la xocolata per la seva imaginació desbordant. En fi, Barcelona
ocupa, per mèrits propis, un lloc en el mapa de la xocolata al món”
Es
diu que, a Barcelona, hi va néixer el taller de xocolata sòlida més antic
d’Europa, documentat de l’any 1777. El producte es va fer aleshores molt
popular. Un dels vestigis és a la Casa
Codina, al carrer dels Flassaders, on els esgrafiats barrocs de la façana
ens parlen de l’ofici de l’enriquit propietari, un fabricant de xocolata. També
al carrer dels Flassaders, al número 44, hi trobem l’Espai Hoffmann, dedicat plenament a la pastisseria i vinculat amb
la escola de cuina del mateix nom, situada en aquest barri. A la plaça de Santa Maria ens sorprèn la
presència d’un establiment molt original relacionat amb l’elaboració
d’originals bombons: la pastisseria Bubó.
Al barri de la Ribera hi ha també la Escola
de Pastisseria del Gremi de Barcelona.
Acaba
la visita al Museu de la Xocolata,
al carrer del Comerç número 36. Es tracta d’un dels museus més importants
especialitzats en aquesta temàtica. Si l’Escola de Pastisseria està pensada per
als professionals del sector, el Museu és una eina de divulgació del món de la
xocolata. Tant el Museu com l’Escola són al convent de Sant Agustí.
El
recorregut dolç i literari acaba amb un fragment de Victus, d’Albert Sánchez
Piñol. En ple 1700, la ciutat
assetjada mostra la tradició de les xocolatades. Se celebraven, normalment, al
camp, als voltants de Barcelona.
“[…]
podías coger un carruaje de alquiler que te llevaba a unos diez kilómetros de
Barcelona por un precio razonable.[…] Y ahora, déjenme que cuente algo sobre
las chocolatadas. Una chocolatada no implicaba necesariamente que solo se
comiera chocolate. Según la calaña de los participantes, al chocolate hervido
se le añadían productos de lo más perverso, en especial afrodisíacos. Los curas
habían declarado la guerra a las chocolatadas y no paraban de sermonear contra
aquella moda. Como que el chocolate es negro, nadie podía estar seguro de lo
que contenía su tazón. […] Porque la inmensa mayoría de las chocolatadas no
contenían más que eso, un inocente cacao hervido con azúcar. Pero todos
asistían con la sospecha, si no la convicción, de que se habían vertido venenos
amorosos, cuando alguien le tocaba el culo a su nuera luego siempre podía echar
la culpa al chocolate.”
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada