A uns 168 metres sobre el nivell del mar trobem el
far de Sant Sebastià (Llafranc -
Palafrugell) dins el Conjunt Monumental de Sant Sebastià de la Guarda sobre el
promontori del cap del mateix nom. És el far més important de Catalunya i un
dels que tenen més abast lumínic a nivell mundial, el primer a potència
d'Espanya aconseguint fins les 50 milles amb centelleigs cada 5 segons,
catalogat com a Gran Far de Primer Ordre, posseeix Sistema de Posicionament Global
diferencial (DGPS).
El conjunt de les instal·lacions del far, el
complementen diferents dependències i jardins que l'envolten. Inicialment era
atès per tres faroners, però amb l'avanç de la tecnologia es va anar reduint el
personal necessari fins a acabar completament automatitzat, l'1 d'agost de 1999
amb la seva marxa, Àngel Casariego, es va convertir en l'últim faroner.
Construït a mitjans del segle XIX, es va inaugurar
l'1 d'octubre de 1857 però no va ser electrificat fins a l'any 1940, amb un
llum de 3.000W. Creat pel Ministeri de Foment dins de les previsions del «Pla
general d'enllumenat marítim d'Espanya i illes adjacents» de l'any 1851, el seu
projecte definitiu pertany a l'enginyer Josep Maria Faquineto, per la seva
banda l'obra correspon al contractista barceloní José Auxich Casals amb un cost
final de 463.939,20 reals. La reforma més important es va realitzar entre 1963
i 1966, desmuntant la torre original per construir la que roman en els nostres
dies amb una llanterna aeromarítima.
El far, amb els seus 12 metres d'altura, és la
referència internacional de l'extrem sud-oest del golf de Lleó en estar situat
en un penya-segat alt i escarpat, que avança cap al sud-est, un enclavament
perfecte de les rutes de Marsella, Còrsega i Gènova, molt necessari per als
vaixells que busquen refugi al port de Palamós quan bufen vents del Nord al
golf de Lleó. La importància de la seva situació és fins i tot anterior a la
seva construcció, diferents poblats s'allotjaven a les proximitats per fer
funcions de sentinella i hi ha relats històrics que situen un ermità que durant
molt de temps es va encarregar d'avisar quan naus pirates es disposaven a les
seves incursions.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada